Kunstværker med vindstød

Da Skagen Skipperskole ansøgte om kunst til deres nye skole på havnen, forventede de en skulptur eller et skib udskåret i granit, men det de fik, var noget ganske andet.


Gravity Lamp er et sindrigt arrangement med en vejrmåler placeret på taget, som får lampen til at bevæge sig i takt og retning med vinden.


Aslak Vibæk og Peter Døssing er kunstnerne bag navnet AVPD, som i 2011 blev inviteret af Statens Kunstfond til at skabe værker til Skipperskolen i Skagens helt nye bygning. De tre værker tog udgangspunkt i Skagens helt særlige lys og de færdigheder, som undervises i på Skagens Skipperskole.

På en solrig vinterdag besøgte vi skolen for at opleve værkernes liv fem år efter skolen åbnede i 2013 i nye lokaler få meter fra Kattegats skvulpen på havnen i Skagen. Her mødte vi nogle af skolens unge elever og skolens inspektør Frank Nielsen og spurgte dem om, hvad kunsten bidrager til i deres hverdag og på skolen.

Pæren alle lægger mærke til

”Det blæser ti meter i sekundet fra nordøst. Det kan jeg se, fordi lampen lige nu bevæger sig mod venstre i kraftige stød,” siger Frank Nielsen, som er inspektør på skolen, med et glimt i øjet, hvilket indikerer, at lampen ikke som sådan er et måleinstrument. Lampen, han taler om, er et af kunstværkerne Gravity Lamp, som har fået både en central plads i lokalerne og i fortællingen om Skagen Skipperskole.

Lampen er en pære i en stang fastgjort til et sindrigt arrangement af en vejrmåler på taget af bygningen. Vejrmåleren sender signaler til lampen, som bevæger sig i takt og retning med vinden uden for bygningen.

Kunsten minder eleverne om deres faglighed  

Kunstværkerne tilføjer ifølge Frank Nielsen flere dimensioner til skolen. Kunstens tilstedeværelse er der ikke kun for kunstens og æstetikkens skyld. Værkerne bidrager til skolen som elementer, der får besøgende og eleverne til at reflektere over, hvordan naturen, kunsten og hverdagen spiller sammen med deres faglighed.

”Lampen giver altid spørgsmål fra besøgende i huset, kursister eller vores egne studerende – altså hvad er det? Jeg synes den er flot. Og det jo kunst, fordi det vækker undren hos iagttageren, og fordi det minder os om, hvilken betydning vinden har for os som sejlere,” siger Frank Nielsen.

En del af fortællingen om Skipperskolen

Værket Light Tower er det første, man lægger mærke til, når man ankommer til skolen. Også selvom omgivelserne kæmper om at få beskuerens opmærksomhed. Få meter fra skolens indgang klasker Kattegatbølgerne op mod kysten og havets refleksion sender de blå nuancer af lys, som Skagen er kendt for, op mod himlen. Naboen længere nede ad kysten er den enorme Kongevilla (Klitgården Refugium for kunstnere og forskere), der med sit majestætiske udtryk og med den gule karakteristiske Skagenshus-farve tiltrækker sig opmærksomhed. Alligevel er det Skipperskolens moderne arkitektur og det overvældende værk Light Tower, der vinder. Måske fordi der ikke er mange moderne bygningsværker i nærheden, måske fordi kunstværket, arkitekturen og omgivelserne går op i en højere enhed.

Lyset over Skagen og Asien

Inden for møder vi straks værket Time Line, som er en række lysstofrør udstillet som et værk, der hænger på væggen. Lysstofrørene lyser i øjeblikket svagt, men sådan er det ikke altid. Time Line reflekterer via en lysoptager den præcise lystemperaturen fra et Maersk-skib, som sejler i pendulfart mellem Europa og Asien. Lysoptageren sender lysbilleder i realtid tilbage til Time Line på Skagen Skipperskole, så skolen elever, lærer og besøgende kan navigere i tidspunktet på dagen, hvor skibet befinder sig.

Længere inde i bygningen, hvor rummet åbner sig op, møder vi værket Gravity Lamp, som især spiller en rolle for skolens fortælling.

”Lampen og kunstværkerne er blevet en del af vores fortælling om Skipperskolen. Når nye elever, kursister eller gæster kommer på skolen sørger vi for, at de er grundigt introduceret til værkerne, og vi oplever, at de bliver begejstret, og de forstår koblingen mellem kunsten og vores faglighed,” siger Frank Nielsen. 

Værker afkoder naturens gøren og laden

Når eleverne uddanner sig som navigatører, fiskere og skibsfører skal de lære at reagere på, hvordan naturen arter sig, og derfor er det vigtigt, at de holder sig orienteret om vind og vejr. Selvom eleverne ikke har brug for kunstværkerne for at navigere i naturens påvirkning, bekræfter kunstværkerne alligevel eleverne i vigtigheden af at kunne afkode naturen, når man er på havet.

”Jeg synes lampen er spændende, fordi den viser hvilken vej, det blæser. Det kan man bruge i vores erhverv. Man skal jo tage højde for vejret, når man sejler,” siger Magnus Vendelbo, som læser til Kystskipper af 3. grad, da vi møder ham på vej ud fra fredagens sidste holdundervisning.

Men det er ikke kun vinden, som Gravity Lamp genererer af tanker hos eleverne:

”Når jeg ser en lampe bevæge sig, minder det mig om at være på søen, ” fortæller Jens Kristensen, der også læser til Kystskipper af 3. grad, og refererer til skibets interiør, der bevæger sig, når bølgerne går højt.

Uenighed om kunstens berettigelse

Magnus Vendelbo og Jens Kristensen er nogle af dem, som er blevet grundigt introduceret til værkerne på deres første skoledag. De synes kunsten fortæller en interessant historie og anerkender, at kunsten på deres skole tager udgangspunkt i deres faglighed, men de er ikke enige, når det handler om, hvor vigtigt det er for skolen at have kunst i lokalerne.

”Jeg går aldrig på kunstmuseum, så jeg synes faktisk, det er fedt at se, at kunst ikke kun er gamle støvede malerier. Og de her kunstværker siger mig noget om skolen og om det at være fisker,” siger Magnus Vendelbo.

Men Jens Kristensen er ikke enig i Magnus Vendelbos perspektiv. ”Jeg synes hellere, de skulle bruge penge på undervisningen.”

Attraktiv for elever

Der går kun en vej til Skagen, og det er nordpå. Og selvom byen har meget at byde på, kan det være svært at få de unge til at bide sig fast i byen. Da Skagen Skipperskole valgte at bygge en helt nye skole med nye faciliteter, var det fordi, deres gamle skole ikke kunne opretholde nutidens krav til en uddannelsesinstitution. I dag har skolen landets bedste simulatorer, helt nye faciliteter og kunst i lokalerne. Alt sammen for at give et godt uddannelsesmiljø, skabe fællesskab blandt eleverne og for at tiltrække nye elever, som ikke bor i nærheden.

”Da den nye skole var i udbudsrunde tog vi stilling til, hvordan arkitekturen skulle se ud. Vi valgte det arkitektfirma, som forstod vores faglighed. Skolen ligner lidt et skib ude fra, og det indikerer, at her foregår der noget maritimt. På samme måde med kunstværkerne, de spiller simpelthen så godt sammen med vores faglighed og skolens udtryk. Der fik vi god hjælp fra Statens Kunst med nogle kunstnere, som tænkte mere kreativt, end dem vi selv kunne komme i tanke om. Hvis vi selv skulle have valgt kunstværker til skolen, tror jeg vi havde fået et skib udskåret i granit,” siger Frank Nielsen.

Alle er velkomne til at besøge Skagen Skipperskole og opleve værkerne i skolens åbningstid. Vær dog opmærksom på, at der er undervisning mellem kl. 9-16 i hverdagene.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)