Eleverne skaber skolens miljø

På gymnasiet Aarhus Tech kan du opleve, hvordan Tanja Nellemann og tidligere elevers værker er med til at gøre eleverne medejere af skolen miljø og værdier.

I januar mødte Statens Kunstfond Kamar Queiti, Kevork Christian Doonato og Clara Lassen på Aarhus Tech til en snak om kunsten i deres fællesrum "Univers", som er skabt af kunstner Tanja Nellemann i samarbejde med skolen forhenværende elever. Foto: Statens Kunstfond

Kunst på elevernes præmisser

Now playing: FUTURE, står der skrevet i en af cirklerne. Det er en del af værket Fremtid, der er lavet af kunstner Tanja Nellemann i samarbejde med gymnasieeleverne fra 2. årgang på Design og Teknologi på Aarhus Tech i 2015/2016. 

Værkerne er blevet et udtryk for skolens værdier om mangfoldighed, kreativitet og inddragelse. Skolen lod eleverne være med til at skabe det miljø, som fællesrummet Univers emmer af, og det gjorde stort indtryk på Kamar Oueiti, Kevork Christian Doonato og Clara Lassen, da de stod over for valget af gymnasium.

Skolens identitet er i øjenhøjde med eleverne

”Før jeg startede på skolen og så værkerne, fik jeg er klart indtryk af, hvad jeg gik ind til. Skolen arbejder med fremtiden, og det her er en kreativ måde at illustrere det på,” siger Kevork.

For Aarhus Tech er fortællingen om værkerne Fremtid blevet en del af deres identitet som gymnasium. De unge bliver involveret i processer og er medejere af miljøet, initiativerne og ikke mindst kunsten på skolen.

Elever tager ansvar

De elever som var med til at skabe værkerne sammen med Tanja Nellemann fik en unik og lærerig oplevelse.

”Det var lidt vildt at tænke på, men i arbejdsprocessen har jeg ikke tænkt så meget over det, jeg havde bare følelsen af at skulle lave et projekt. Det er et stort ansvar, der blev lagt på vores skuldre. Det var en udfordring, men på en sjov og god måde,” siger Henriette Elena Sørensen, som er tidligere elev på Aarhus Tech.

I trit med virkeligheden

Ansvaret for de kommende elever og skolen er ifølge Clara, Kevork og Kamar fuldt til dørs til punkt og prikke. De nyder, at netop deres skole har valgt at investere i kunst, der tager udgangspunkt i dem som målgruppe og som er med til at afspejle deres hverdag.

”Jeg tror, ledelsen tænkte, at de gerne ville have noget, som repræsenterede skolen og ikke mindst eleverne. Fordi de netop har fået eleverne til at lave kunstværkerne. På den måde siger de til omverdenen – her sætter eleverne også deres præg på skolen, så det ikke bare er en skulptur, de har købt og stillet ind i et lokale,” fortæller Clara.

At starte noget op selv

Siden de startede på Aarhus Tech, har endnu flere elever taget initiativ til at skabe musikøvelokaler og brætspilsklubber i Univers. Kunsten har måske været med til at minde eleverne til, at det nytter faktisk noget at starte noget op selv. Skolen bakker initiativerne op ved at stille lokaler til rådighed og give plads til elevernes idéer og behov udover det faglige.

Anbefaler kunst på skoler

Clara, Kamar og Kevork vil klart anbefale andre gymnasier og skoler at få kunst i deres lokaler. ”Det skal være unikt for hver skole. Ethvert gymnasie skal have noget, der afspejler deres værdier. Det tror jeg, gør nye elever trygge ved at vælge, hvilken skole de gerne vil gå på," siger Kevork. 

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)