Det akustiske fyrtårn og kunsten

Kulturelle aktiviteter, lydkunst og fællesskaber omkring lydkompetencer, skal få Struer på land- og verdenskortet under navnet Lydens By.

Ursula Nistrups værk Sound Site Prototype på lydkunstfestivalen Struer Tracks. Foto: Line Wium Olesen

Kommuner med særlige kompetencer

Mange byer i Danmark har nogle helt særlige kendetegn, kompetencer eller kvaliteter, som tiltrækker turister, studerende, arbejdskraft og beboere. I dag sker det flere steder i landet, at kommuner anvender disse særlige kendetegn til at markedsføre sig som by. Her er kunst og kultur begyndt at være en katalysator, som kommunerne aktivt benytter og investerer i.

Vi ser vi det i Viborg med animationsskolen The Animation Workshop. I Thy med tiltagende musikinitiativer og musikfestivaler. I Roskilde med Roskilde Festival og rockmuseet Ragnarock. I Ebeltoft med gourmet og madkultur. I Svendborg med Filmfyn og filmfestivalen Svend – og i Struer, hvor virksomheden B&O i samarbejde med kommunen har skabt sig en profil som Lydens By.

Kunst fremmer erhvervet

Vi tog til Struer for at møde Senior Vice President Christian Iversen hos B&O, som mener, at Lydens By ikke bare er et slogan, men er et kunstnerisk og erhvervsmæssigt fremstød, der spiller sammen med lokale kompetencer og integrerer lydkunstfestivalen Struer Tracks, kunstneriske initiativer, iværksætteri og undervisning i folkeskoler.

”At tiltrække og bibeholde dygtig arbejdskraft omkring B&O er den vigtigste dimension for at gå ind i projektet. Samtidig er det at give et sponsorat til kunsten i byen en måde for os at give noget tilbage til lokalområdet og forhåbentligt er det noget som byen og borgerne er stolte af,” siger Christian Iversen.

Ursula Nistrups værk på lydkunstfestivalen Struer Tracks er støttet af Statens Kunstfond. Det er ifølge Christian Iversen håbet, at Lydens By hvert år kan tilføje et lydkunstværk af høj kvalitet til byen, så byens borgere, tilflyttere og besøgende møder kunsten i deres hverdag. ”Struer skal være Danmarks lydhovedstad, og kunstværkerne skal illustrere byens værdier og prioritering af lyd til glæde for besøgende og for at skabe fællesskaber blandt beboerne,” siger Christian Iversen.

Fagfolk fra Silicon Valley kommer til Struer

Selvom Lydens By er en brandingstrategi, som kommunen og B&O står sammen om, er det en strategi som skal munde ud i et endnu stærkere fællesskab omkring de kompetencer, som byen i mange år har profileret sig på og ligeledes skabe og tiltrække dygtig arbejdskraft fra udlandet og blandt de lokale unge.

”Vi har folk fra Silicon Valley, Sydamerika og hele verden, som kommer netop herop og slår sig ned med deres familie, fordi de kan arbejde med akustik på det niveau, som B&O repræsenterer. Og det, at man møder den opbakning til lyd og akustik med kunst og iværksætteri i lokalområdet, gør, at de kommer ind i et netværk af folk med samme interesser og dermed er med til at skabe et stærkt forankret miljø,” siger Christian Iversen.

Medsponsorater åbner døre

Samarbejdet mellem B&O og Struer Kommune kan ifølge Christian Iversen, med så stort et brand som B&O i ryggen, åbne døre for Lydens By.

”Vi støtter med ressourcer og lægger vores brand bag Lydens By. Hvilket vil sige, at når Struer Kommune sender en ansøgning til Statens Kunstfond og viser, at projektet allerede har et sponsorat fra os, vil det have mere pondus,” mener Christian Iversen.

B&O bidrager med det største sponsorat i projektet Lydens By. Og selvom det er et sponsorat er det samtidig en investering i fremtidige dygtige medarbejdere hos B&O, som er med til at bidrage til, at deres virksom kan tiltrække de allerbedste.

Gensidig markedsføring

Christian Iversen mener også, at B&O kan bidrage til Struer Kommunes markedsføring af lydkunstfestivalen Struer Tracks. Det gør de gennem deres internationale netværk, ved at være et internationalt anerkendt brand og derigennem tiltrække de særligt lydinteresserede gæster fra hele Europa til byen under festivalen.

Return of investment

Når en kommune investerer i kunst møder det indimellem kritik – for kan pengene bruges bedre et andet sted? Christian Iversen mener, at kunsten arbejder med andre succeskriterier end en virksomhed eksempelvis gør, fordi det er svært at sætte værdi på kunst. For hvad giver kunsten tilbage til kommunens borgere, erhvervslivet og den fælles lokale fortælling? Det er svært at måle på. Men selvom kunsten er svær at gøre målbar har det nogle afledte gevinster:

”Det er mit, at håb at Lydens by, som indtil videre består af iværksætterplatformen Sound Hub, Struer Tracks, initiativerne i skolerne og dialogerne imellem faglighederne krydsbefrugter hinanden, således at hele projektet afføder dét, vi i en virksomhed kalder return of investment. Vi laver ikke kunst i byen for 15 mennesker, som synes det er interessant. Vi vil gerne overordnet set derhen, hvor vi skaber noget, som er unikt, flytter noget inden i folk og skaber dialog. Og jeg tror, at Lydens By har potentiale til at skabe noget særligt, som også skaber værdi for borgerne, er med til at tiltrække og bibeholde de særlige kompetencer og sætte Struer på Danmarkskortet.”

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)