"Teater kan noget særligt - især for børn"

Teater Meridiano skaber store transportable forestillinger. Faktisk har de ikke selv en scene, men lever af at rejse rundt på gæstescener og skoler i hele landet med deres børne- og ungeforestillinger.

William på fem år og Freja på 8 år var med deres mormor på Vendsyssel Teater for at se Meridiano Teatrets forestilling Papirmåne. Foto: Statens Kunstfond

Interessen for teater er stigende. Det ses på antallet af solgte teaterbilletter, men det er blevet sværere og sværere at komme ud til de elever, som ikke i forvejen oplever teater.

Skolerne svigter

Skuespiller og teaterleder på Meridiano Teatret Elise Müller ser tydelige tegn på, at skolerne svigter teatrene og prioriterer anderledes end tidligere. Før i tiden var der en særlig teaterrepræsentant på skolerne, som stod for booking og arrangering af teaterbesøg. Men nu er de fleste af den slags stillinger usynlige, og det føles mere som pligt end en god oplevelse på skolerne. Og det giver årsag til bekymring, siger Elise Müller:

”På en måde går lidt af magien af forestillingerne på skolerne. Det er meget ærgerligt, da vi i høj grad ønsker også at vise vores forestillinger for børn, som ikke sædvanligvis går i teatret.”

To af de væsentligste årsager til det faldende antal bookinger hos skolerne, tror Produktionsleder på Meridiano Teatret Poul Richard Pedersen handler om, at flere kommuner er hørt op med at yde tilskud til købet af forestillinger, og samtidig har lærerne ikke samme ressourcer som tidligere til at planlægge og afvikle arrangementer udover dét, som eleverne har på skemaet.

Kommuner vælger scenekunsten til

Det betyder, at de elever, som ikke bliver præsenteret for teater i deres fritid, må undvære scenekunsten. Til gengæld er foreningen Teatercentrum, som også støttes af Statens Kunstfond, sat i verden for at afholde Aprilfestivalen, der én uge hvert år integrerer alle børn på skoler og institutioner i skiftende kommuner.

”Vi har verdens bedste børneteater i Danmark. Og det kan vi takke Teatercentrum for, hvis vision er at lave teater, som bliver vist for alle børn i Danmark. I år er det 47. gang, Aprilfestivalen blev afholdt. Da Teatercentrum startede, skabte det grobund for en helt ny kultur inden for børneteater. Det gav anledning til, at nye teatre fik liv og mod til at eksperimentere og skabe nye fortællinger. Det medførte også, at kommuner, skoler og institutioner fik øjnene op for teatret og begyndte at booke teatre til at komme ud og vise en forestilling en formiddag for alle elever. Det styrkede interessen og medførte at flere teatre startede op,” siger Elise Müller.

Selvom skolerne ikke længere har ressourcerne til at booke et teater til at komme på besøg bakkes scenekunsten op, når en ny kommune hvert år arbejder sammen med Teatercentrum i at skabe en festival, som sørger for at komme ud på alle skoler og institutioner. I 2018 landede Aprilfestivalen i Syddjurs Kommune og i 2019 kommer den til Hjørring Kommune.

Teater kan brande en kommune

Da Aprilfestivalen ramte Syddjurs Kommune i april 2018 var det for at give alle børn i hele kommunen en teateroplevelse. 29.995 minutters børneteater blev vist gratis i den uge. Men flere aspekter af, at skabe et så stort et kulturelt event medfører også andre gevinster, siger Kulturkonsulent i Syddjurs Kommune:

”Alle kommunens børn og unge fik en teateroplevelse til Aprilfestivalen. Og det er jo den helt store gevinst ved at få festivalen hertil. Her i kommunen har vi ikke så mange børn, så de fleste fik mere end en teateroplevelse. Det er vi stolte af at kunne give børnene. Derudover har vi lagt en tilflytterstrategi i kommunen, hvor vi gerne vil vise vores omgivelser og profilere os som en kulturkommune med kærlighed til kultur og børn. Og det er jeg sikker på, har ligget i baghovedet på dém, som i sin tid tog beslutningen om at ansøge hos Aprilfestivalen.”

Det er ikke kun på et kulturelt plan, et kulturevent som Aprilfestivalen giver pote:
”En Visit Denmark-beregning viser, at events som dette genererer payback til kommunen. I forhold til erhvervslivet lokalt er der ingen tvivl om, at omsætning i denne uge stiger hos spisesteder og overnatningssteder. Så er der også trykkevirksomhederne. Alt dét der bliver trykt af bannere til at skabe den rette stemning og til at gøre opmærksom på festivalen, har været overvældende – og på den måde er der mange, som ikke nødvendigvis kommer ind og ser teater, der alligevel får noget ud af festivalen,” siger Lene Bjarke Skov.

Vant til at rejse fra scene til scene og fra festival til festival

Meridiano Teatret deltog i Aprilfestivalen med to forestillinger i Syddjurs Kommune, og de er vant til at pakke ned og slå hele scenografien op et nyt sted få dage efter. Meridiano Teatret spiller ca. 112 forestillinger om året på scener i hele Danmark. Forestillingerne er populære. I foråret gæstespillede teatret bl.a. med deres forestilling Papirmåne 16 gange på Vendsyssel Teater, og alle forestillingerne blev udsolgt.

Ifølge Elise Müller giver gæstespil noget diversitet og mangfoldighed til et egnsteater:
”Vi har en særlig profil, og det vil jeg mene er til gavn for alle de teatre, vi gæstespiller hos, og deres publikum. Hvis publikum er vant ti at se forestillinger, som er produceret af deres egnsteater, vil de få en ny oplevelse med vores forestillinger. Så det er en god måde for teatrene også at udvide deres repertoire og tilbyde så bredt og alsidigt et spektre af forestillinger til publikum,” siger Elise Müller.

Fortællinger på en anden måde

Statens Kunstfond besøgte Vendsyssel Teater i foråret, hvor Papirmåne spillede for et udsolgt publikum 16 gang i træk. Børnene har øjnene klistret på den store bog, der åbner og lukker med ny scenografi fra scene til scene, hvor hele forestillingen tager sit udgangspunkt. Dukken Elliot rejser fra sit værelse, til de varme lande til månen.

Efter forestillingen mødte vi Joan, som havde taget sine to børnebørn William på fem og Freja på otte med, for at høre, hvad det betyder for hende at præsentere sine børnebørn for teater.

”Teater kan noget særligt – især for børn. De lærer at relatere sig til karakterer på en anden måde ,” siger Joan, som synes, det er helt særlig oplevelse at tage børnebørnene med i teatret og kunne give dem nogle fortællinger i hverdagen på en anden måde, end de er vant til.

”Jeg synes det er en god oplevelse at få med børnene, især med dette stykke, der er helt nede i tempo, som et afbræk fra den travle hverdag. Og det er virkelig et andet medie end mobiltelefoner, videoer og fjernsyn,” siger Joan, som ofte giver sine børnebørn teaterbilletter i fødselsdags- og julegaver.

Samarbejde med kulturinstitutioner     

Meridiano Teatret er et lille teater, der producerer forestillinger til hele landet i form af gæstespil. Netop fordi de er et lille teater fokuserer de særligt på at skabe samarbejder med andre kulturinstitutioner, så deres forestillinger bliver set af flest mulige publikummer. 

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)