Børn så teater i 29.995 minutter

Skoler, børnehaver og gymnastiksale blev bygget om til scener i en uge, så Aprilfestival igen i år kunne præsentere det nyeste inden for børneteater til kommunens yngste borgere, og de fik 29.995 minutters børneteater i alt.

Børneteaterfestivalen Aprilfestival viser gratis teaterforestillinger for alle i en ny kommune hvert år. Foto: Aprilfestival

Aprilfestival er som en ufo, der lander i et uudforsket område. Værtskommunen skal sammen med Teatercentrum samarbejde om at tilpasse festivalen til den udvalgte kommunes omgivelser.

Da teatercirkus kom til byen

Der er høje forventninger til Aprilfestivalen blandt arrangørerne og kommunen. Det skal både være en god oplevelse nu og her og samtidig sprøjte nyt kulturelt adrenalin ind i kommunen og borgerne.

”Vi forventer en stor glæde, og at folk siger, ”hold nu op, hvor var det sjovt!” Men vi vil også gerne give energi og mod, så vi på lang sigt tør kaste os over flere kulturbegivenheder,” siger Kulturkonsulent i Syddjurs Kommune Lene Bjarke Skov.

Den helt store gevinst

At kunne give oplevelser til borgerne var det bærende argument ifølge Lene Bjarke Skov for at ansøge om at få festivalen til Syddjurs, men også andre aspekter er en gevinst for kommunen:

”Alle kommunens børn får teateroplevelser mindst én i denne uge. Det er den helt store gevinst. Derudover har vi lagt en tilflytterstrategi i kommunen, hvor vi gerne vil vise vores omgivelser frem og profilere os som en kulturkommune med kærlighed til børn. Det må også have ligget i baghovedet, da ansøgningen til Teatercentrum blev sendt afsted,” fortsætter Lene Bjarke Skov.

Erhvervslivets omsætning stiger i denne uge

Hele Syddjurs Kommune, fra man kører af afkørslen nær Aarhus til nord for Ebeltoft, er plastret til med plakater, bannere og flag fra Aprilfestivalen, og de lokale gourmetvirksomheder (Ebeltoft Gårdbryggeri og madkonceptet Smag), leverer mad og drikke til madboderne.

”En Visit Denmark-beregning viser, at events som dette genererer payback til kommunen. I forhold til erhvervslivet er der ingen tvivl om, at omsætning stiger hos spisestederne og overnatningsstederne. Ligeledes de lokale trykkevirksomheder, som er blevet brugt til at printe bannere for at skabe den visuelle identitet. Sådan er der mange, som ikke oplever teater, der alligevel får noget ud af festivalen,” forklarer Lene Bjarke Skov.

Lokale bidrager til at gøre festivalen en god oplevelse

”Vi har også en masse erhvervsvirksomheder, som støtter os med produktsponsorater. Til åbningsfesten var der saft fra Ebeltoft Gårdbryggeri, småkager fra Småkageriet og bolcher fra Mols Bolscher. Opbakningen viser, at mange efterspørger kultur og med glæde bakker op. Det samme gælder alle de frivillige, som er med til at gøre festivalen mulig og til en fantastisk oplevelse for alle byens borgere,” afslutter Lene Bjarke Skov.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)