Sakyu

Af Rasmus Fenhann (1972), møbeldesigner og kabinetmager


Foto: Statens Kunstfond / Anders Sune Berg

En bred bænk lavet af stykker af solid Douglasgran, der er limet sammen. Det tredimensionelle mønster på bænkens overflade er udformet med en CNC-fræser og efterbehandlet i hånden med japansk høvl og profilerede skrabere. Benene er lavet af to kileformede stykker Douglasgran forenet med en svalehalesamling i valnøddetræ. Overfladen er afslutningsvist slebet og behandlet med sæbelud.

‘Sakyu’ er det japanske ord for sandklit. Det bølgede mønster er baseret på sinuskurver, som kan udregnes matematisk og som findes overalt i hele naturen. Mønsteret skaber et interessant samspil mellem lys og skygge, og minder om de linjer, der skabes af bølger på en sandstrand, eller om vinden, der skaber de store sandklitter i Sahara Ørkenen. Det tredimensionelle mønster giver desuden en interessant taktil oplevelse, og de bløde kurver gør fyrretræssædet behageligt at sidde på. Den japanske titel understreger den vigtige rolle, som japansk håndværk og kultur har haft som inspirationskilde for Fenhanns arbejde, herunder den meditative kvalitet, der ligger i at tage sig tid til at opleve og betragte materialernes karakteristika og følsomhed.

Materialer
Solid Duoglasgran, valnøddetræ

Dimensioner
L 195 x B 84 x H 34 cm

Om kunstneren

Rasmus Fenhann skaber designs med et ligeligt fordelt fokus på skulpturelle og funktionelle kvaliteter. Hans værker er lavet i nøje udvalgte naturlige materialer, især træ. Rasmus Fenhanns arbejdsproces kombinerer traditionelle, næsten glemte håndværksteknikker med avancerede højteknologiske procedurer, herunder digital skitsering og visualisering.

Herefter styrer materialernes naturlige egenskaber designprocessen med det formål at producere værker med en lang levetid. Rasmus Fenhanns største inspirationskilde er traditionel japansk træværk og dansk kabinet håndværkstradition, og hans værker indeholder ofte personlige fortolkninger af udvalgte aspekter af disse håndværkstraditioner.

En anden vigtig inspirationskilde i Rasmus Fenhanns arbejde er naturen og de matematiske egenskaber af naturlige former - universelle former der er uden for menneskelig kontrol.

www.fenhann.com

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)