Design er mere end form

Projektstøtteudvalget for Kunsthåndværk og Design (2014-2017)
Statens Kunstfond, Årsberetning 2017

Danmark har i årtier markeret sig som en stærk designnation. Men for at fastholde denne status er det nødvendigt at prioritere en sund fødekæde, bredt udsyn og et godt netværk. Det gælder ikke mindst for de nye talenter, som Statens Kunstfond stort set står alene om at understøtte.  

Der sker noget, når mennesker i Japan, Washington, Paris, Milano eller hvilket som helst sted i verden forholder sig til noget så lavpraktisk som den tallerken, man spiser af eller den kop, man holder i hånden. Det handler om sanselighed og formgivning men også om livskvalitet og de samtaler, som opstår spontant, når de genstande, vi omgiver os med ikke blot har en form, men også en funktionel, smuk og kunstnerisk dimension. Det er design i ordets oprindelige betydning, og den slags tager tid at udvikle.

Netop derfor har danske kunsthåndværkere og designere et kæmpe potentiale både herhjemme og ude i verden. Kombinationen af stærk tradition og dygtige talenter giver Danmark et særligt kort på hånden i en tid, hvor virtuelle virkeligheder tager en stadig større plads i alles hverdag. Her gør godt design bogstaveligt talt en mærkbar forskel og underbygger de sanselige oplevelser, som hverdagen har brug for.

Nyt udvalg skaber ringe i vandet

Som Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design – det første af sin slags i øvrigt – har vi derfor i vores fireårige periode prioriteret projekter, der styrker vekselvirkningen mellem kulturer, og som dermed kan være med til at udvikle dansk kunsthåndværk og design.

Det har vi gjort både ved at støtte de udøvende designere og kunsthåndværkere direkte via egne ansøgninger, men vi har også bevidst sat særlige puljer og initiativer i søen, såsom internationale udstillinger, udveksling og ikke mindst formidling af området.  Alt sammen for at skabe netværk og hjælpe danske designtalenter til markedsmodning og forfinelse af produkter, som de danske firmaer og alle vi andre efterfølgende nyder godt af. På den måde spreder effekten af Statens Kunstfonds investeringer sig som ringe i vandet.

International synlighed og personlige møder

I Japan har samarbejdet med det anerkendte samtidskunstmuseum 21st Century Museum of Contemporary Art i Kanazawa udmøntet sig i en ambitiøs udstilling over 800m2 kurateret af museets chefkurator Hiromi Kurosawa i samarbejde med den anerkendte danske designer Cecilie Manz.

Med udgangspunkt i hverdagen – forstået som konceptuelle overvejelser såvel som de designløsninger, som får hverdagen til at løbe rundt – kunne besøgende på udstillingen se spiseborde med hverdagsrod, tematiske opstillinger af materialiteten i FDB-stole, smykkekunst, store installationer af kunsthåndværk og cykler og stole, man kunne prøve at sidde og køre på. Udstillingen havde næsten 200.000 besøgende og fik mange positive anmeldelser og interviews i danske og japanske medier.

Udstillingen var del af en større indsats på baggrund af 150-året for de diplomatiske forbindelser mellem Japan og Danmark. Ud over at vise de mange danske designklassikere for et internationalt publikum, ønskede vi at åbne nye døre for samarbejder mellem danske kunsthåndværkere og designere og japanske partnere. Med en særlig pulje har udvalget støttet direkte samarbejder mellem danske kunsthåndværkere og designere og japanske håndværkere, producenter og andre relevante aktører.

Sammenlagt har 65 udøvere har fået mulighed for at opsøge specifikke samarbejder. Det har foreløbigt udmøntet sig i et besøg af en japansk papirkonservator, som har holdt masterclasses for danske udøvere, en smykkeudstillinger i et tempel i Japan og udvikling af nye metoder inden for såvel tekstil, træ og keramik. Talrige andre projekter vil løbe af stablen i løbet af 2018. Som kronen på værket åbner Galleri A. Petersen I efteråret 2018 en udstilling, som samler op på den samlede Japan satsning og bringer dermed inspiration, idéer og form tilbage i det danske designlandskab.

Flagskibe og vigtige kontakter skabt

MINDCRAFT er stadig ét af vores flagskibe, og hvert år inviterer en kurator unge talenter og mere etablerede danske navne til at vise design og kunsthåndværk på verdens førende designmesse Salone del Mobilei  Milano. I 2017 var MINDCRAFT kurateret af Henrik Vibskov med temaet ”Tid” som omdrejningspunkt for udstillingen.

Et dugfrisk initiativ som udvalget er stolte over at kunne præsentere er, at et af verdens mest anerkendte museer inden for kunsthåndværk og design – Victoria and Albert Museum i London for første gang nogensinde har øremærket et af deres residencyprogrammer til en dansk keramiker. Gennem et halvt år får en dansk keramiker mulighed for at arbejde, leve og ånde side om side med én af verdens største keramiksamlinger.

De cirka 12,6 mio. kroner, vi fordeler årligt er forsvindende få i forhold il den enorme værdi, der generes for både virksomheder, museer, og gallerier - og herigennem for Danmarks anseelse som designnation. Lige nu er Statens Kunstfond så godt som ene om at prioritere talentmassen, det sårbare led i fødekæden. Og vi kan kun ønske, at der i fremtiden investeres mange flere midler i dette så åbenlyse potentiale. Design er mere end form.

Udvalget består af:

Formand Astrid Krogh
Bettina Milling Bakdal
Boris Berlin
Morten Løbner Espersen
Jesper Moseholm 

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)