Der er brug for vovemod og ambitioner

Legatudvalget for Scenekunst (2016-2019)
Statens Kunstfond, Årsberetning 2017

Vigtigheden af arbejdslegater bør ikke undervurderes. Legaterne kan være afgørende for den enkelte kunstners udvikling, talentudfoldelse, lyst til vovemod og ambitioner i en tid, hvor den aktuelle kunstscene, sponsorer og fonde kan synes mere fokuserede på resultater end proces. Arbejdslegaterne giver nogle af de dygtigste danske instruktører, dramatikere, scenografer, lyd-og lysdesignere og koreografer mulighed for tid til faglig udvikling, fordybelse og kunstnerisk forskning.

Støtten gavner både udøvere, producenter og publikum

I år modtog Legatudvalget for Scenekunst 156 ansøgninger fra en mangfoldig og højt kvalificeret skare af danske scenekunstnere, der arbejder på højt nationalt niveau, mange af dem på internationalt niveau.

Legatudvalget for Scenekunst har i alt kr. 3.400.000 til rådighed til uddeling. Af denne pulje har vi valgt at afsætte 400.000 kr. til præmieringer af kunstnere. Udvalget glæder sig over, at midlerne uanset beløbstørrelse kan gøre meget for modtagerne. Legaterne styrker talentudvikling, mangfoldighed og udvikling af scenekunsten, og herigennem har Statens Kunstfond en unik mulighed for at fremme de ypperste talenter og sikre en konstant kunstnerisk udvikling af scenekunsten, til gavn for både udøvere, producenter og publikum.

Talenter med internationalt potentiale

Blandt de kunstnere, som i år er støttet med de højeste beløb på 200.000 kr. er den populære instruktør og dramatiker Kamilla Wargo Brekling. Hun underviser i - og udvikler løbende - sin egen metode og står efter vores vurdering overfor et gennembrud i sin kunstneriske praksis og udvikling.

Den internationalt anerkendte scenograf Christian Friedländer fik ligeledes 200.000 kr. til fordybelse i en praksis, der over de sidste par år har gennemgået store omkalfatringer. Friedländer har arbejdet som scenograf på de mest toneangivende scener i Tyskland med nogle af de største instruktører i verden. Nu har han valgt at komme hjem til Danmark for at udforske og cementere den rejse og udvikling, som hans kunst har gennemgået i udlandet.

Sidst men ikke mindst vil udvalget fremhæve kunstnerduoen Hello! Earth. Deres innovative og ihærdige arbejde med konstante undersøgelser af det scenekunstneriske begreb og publikumsinvolverende praksis fandt vi ligeledes fortjente den arbejdsro og tillid, som et stort arbejdslegat til en skabende kunstnere er.

Udvalget glæder sig til at følge de tildeltes udvikling, men også til at følge alle øvrige ansøgeres kunstneriske udvikling og praksis.

Mangfoldighed af vellykkede forestillinger

Blandt de mange gode eksempler fra årets løb, hvor tidligere modtagere af arbejdslegater har været involveret i vellykkede forestillinger, vil vi fremhæve: Erasmus på Aarhus Teater, som var en stor oplevelse af ekvilibrisme og nytænkning. Scenografien, skabt af Ida Grarup Nielsen og David Gehrt, var genial og løftede forestillingen til international højde.

Det var også på Aarhus Teater, at man kunne opleve et andet højdepunkt, urpremieren på Morph af Kristjan Ingimarsson. Hans mod, skævhed, vildskab og ekvilibrisme synes at gå op i en højere enhed i denne meget vellykkede forestilling. Morph blev et festfyrværkeri af scenografi og kostumer, om udnyttedes til fulde af Johan Kølkjær, samt et suggestivt og stærkt lydunivers af Kim Engelbrecht, som fik forestillingen til at suse afsted, mens kompagniet skiftede toneart og scene, så det var en fryd. Stærkt og stort.

Udvalget glæder sig også over at se Morten Burians rivende udvikling som scenekunstner. Senest i Rocky på Husets Teater iscenesat af Tue Biering med lyd af Ditlev Brinth, scenografi af Peter Schultz og

lysdesign af Mathilde Niemann Hüttel. De er alle tidligere modtagere af arbejdslegater. Rocky var en uafrystelig og helstøbt produktion og en af årets stærkeste forsøg på teatralt at beskrive et af vor tids vigtigste politiske og moralske dilemmaer.

Højt niveau – også for de mindste

For de mindre teatergængere blev udvalget især opløftede af Teater Nordkrafts Ordet på Bordet instrueret af Petrea Søe med en dynamisk, rørende og charmerende Kristofer Krarup i rollen som den kafkaske ensomme mand med længsel efter liv og vildskab i en grå og ensformig hverdag. En begavet og smuk forestilling for de yngste.

Slutteligt vil vi fremhæve Jeg Løber i Skuespilhuset af den produktive Line Mørkeby, som også har modtaget et større arbejdslegat. Jeg Løber var et påtrængende og originalt portræt af sorg og tab.

Udvalgets præmieringer af skabende scenekunstnere, som har gjort sig særligt bemærket finder sted i begyndelsen af december 2017 og offentliggøres separat fra denne beregning.

Generelt glæder udvalget sig over, at niveauet for dansk scenekunst er højt. Meget højt. Tak til alle som bidrog og tillykke til alle modtagere af et arbejdslegat.

Udvalget består af:

Formand Maj-Britt Mathiesen
Mette Rosleff
Sverre Rødahl

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)