Frihed til at tænkte stort i USA

Jorden er gødet for talentfulde kunsthåndværkere og designere kan slå igennem i USA. På årets MANIFESTA 2019 fortalte to kunstnere om deres oplevelse ved at rejse ’over there’.

Værker af oplægsholderne til MANIFESTA 2019: Anders Ruhwald, Grethe Wittrock, Stine Bidstrup og Cecilie Bahnsen.

Tekstilkunstner Grethe Wittrock og glaskunstner Stine Bidstrup var begge oplægsholdere til dette års MANIFESTA. Her deler de deres erfaringer med, hvad der skal til for at slå igennem som dansk kunsthåndværker og designer i USA og om at tage springet og bosætte sig ”over there”.

Rejsen over Atlanten

Grethe Wittrock og Stine Bidstrups rejse mod USA startede på forskellig vis. For Grethe Wittrock var en invitation til en udstillingsplatform i New York begyndelsen på nye muligheder og et amerikansk netværk:

”I 2002 fik jeg en invitation fra tekstilkunstner Jack Lenor Larsen til at udstille på hans udstillingssted Long House Reserve i East Hampton i New York”, siger Grethe Wittrock. ”Jeg tog derover til åbningen og det blev starten på nye muligheder, der åbnede sig for mig via et spirende netværk”.

For Stine Bidstrup startede det hele med et enkelt semester i USA, da hun var på sit andet år på Kunstakademiets Designskole i 2003:

”I USA mødte jeg så mange mennesker. De mennesker, som jeg ubevidst opsøgte arbejdede med glas på en ret billedkunstnerisk og skulpturel måde, som jeg ikke havde set meget af på Kunstakademiets Designskole, og det fangede min interesse.”

Designkombination der begejstrer  

På trods af vores lille størrelse har Danmark meget at byde på ’over there’. Som Anne Blond, formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design, siger i forbindelse med USA-indsatsen:

”Vi ønsker at gøre folk opmærksomme på den store værdi og det ligeså store potentiale, som dansk kunsthåndværk og design besidder - både for den enkelte, for sammenhængskraften i samfundet, men også for værdifortællingen om Danmark.”

Den værdi, som dansk kunsthåndværk og design rummer, er for Stine Bidstrup forbundet med en stor parathed til at eksperimentere:

”Lidt generealiserende kan det siges, at vi danskere har en enkelthed, en stramhed og en større villighed til at eksperimentere. Det skal også siges, at amerikanere er rigtig dygtige til håndværk indenfor min branche. Hvor amerikanere har kigget meget mod Italien og italiensk glasblæsning, der er teknisk meget svært, har vi i Skandinavien lidt mere ’respekt for materialet’ med brug af materialets enkelthed.”

For Grethe Wittrock er det kombinationen af førsteklasses materialebearbejdning, funktionalitet, den livgivende eksperimentering og det høje kvalitetsniveau sammen med en vigtig historiefortælling, der gør dansk kunsthåndværk og design unikt:

”Det er bl.a. dén kombination, som fortsat begejstrer amerikanerne og inspirerer dem til at investere i dansk design og kunsthåndværk.”

Frihed til at tænkte stort

Ifølge Anne Blond er USA et interessant marked for danske kunsthåndværkere og designere:

”USA-indsatsen skal give danske kunsthåndværkere og designere mulighed for at blive inspireret, få langvarige netværk og ikke mindst få adgang til det interessante marked”.

Fælles for Grethe Wittrock og Stine Bidstrup har springet til USA, ikke kun været et stort karrieremæssigt skub. For Grethe Wittrock har det også været benhårdt og givet hende frihed til at tænke ud af boksen:

”USA var et kæmpe eventyr for mig. Det var lige så fantastisk, som det var hårdt. Det kræver dedikation, styrke, og gåpåmod at klare sig derovre”, siger Grethe Wittrock. ”Til gengæld gav det mig også en frihed til at tænke nyt og til at reetablere mig selv som kunstner. Tænke stort. Jeg har fået et netværk af kollegaer, et galleri som repræsenterer mig, en agent, udstillingsplatforme, og ikke mindst nye samarbejdspartnere, hvor projekterne venter på at blive realiseret.”

For Stine Bidstrup har opholdet i USA været toneangivende for alt, hvad hun har lavet efterfølgende:

”Rent fagligt blev alt det, jeg havde lært herhjemme vendt på hovedet, efter jeg tog til USA. Jeg gik fra at lave eksperimenter med materialet med rene, stramme former til at arbejde med glas i et meget udvidet felt, der inkluderede video og performance. Også personligt har det betydet meget; Jeg har knyttet mange venskaber med kolleger, og så har jeg haft tre mentorskikkelser, som har kunnet rådgive mig. Derfor kan jeg ikke forstille mig ikke at have taget til USA,” siger hun. 

Lær af amerikanerne

Så, hvad er det første skridt mod den amerikanske scene for en dansk designer og kunsthåndværker - når udveksling i USA ikke er den oplagte mulighed, eller invitationen til en udstillingsplatform i New York udebliver?

For Grethe Wittrock er det afgørende, at man er villig til at investere tid i USA og gøre brug af, at amerikanerne er åbne, nysgerrige og førsteklasses netværkere:

”De er fantastiske til at introducere dig videre. Så netværk, netværk, netværk! Få kollegaer som kan hjælpe dig med alle de praktiske spørgsmål, man har med hensyn til værksted, materialer og kunstscenen og grib chancen, når du får den.”

”Selvfølgelig skal man gribe chancen, når den byder sig, men jeg tror man skal en del mere end det. Man skal selv skabe chancen og tage til USA rent fysisk, vil jeg sige,” siger Stine Bidstrup.

Ligesom Grethe Wittrock understreger Stine Bidstrup, at det handler om at benytte sig af amerikanernes åbenhed:

”USA er et nemt land at starte i, fordi folk er så snakkesalige og gerne vil hjælpe. Men du skal lave en hel del research, før du tager derudover, da der er så mange muligheder, der ikke alle er lige relevante. Brug dit netværk og tag kontakt til dem, der allerede har været i USA”, lyder det fra Stine Bistrup.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)