Udstilling 2018: Japan Retur

Nu kan man opleve resultatet af et usædvanligt samarbejde mellem danske og japanske kunsthåndværkere og designere.

Faglig udlængsel, søgen mod japansk designæstetik og stærke håndværkstraditioner spiller ind i de 43 projekter, som alle været en del af Statens Kunstfonds særlige fokus på mødet mellem dansk og japansk kunsthåndværk og design i 2017.

Frem til februar 2019 viser galleri A. Petersen på Amager udstillingen Japan Retur, som er bygget på værker og erfaringer fra udvekslingsprojekterne. Oplev bl.a. historier om midtjyske sokker, om den japanske fascination af Irma-pigen, om det langvarige og tætte bånd mellem en dansk og en japansk keramiker.

Nye steder hen

Anne Blond, formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design siger: 

”Med udstillingen Japan Retur får vi en sjælden mulighed for indblik i, hvad de kunsthåndværkere og designere, der blev en del af projektet, har taget med sig fra kulturudvekslingen. Udstillingen viser, hvor vigtigt og frugtbart det er, at give kunstnere inden for alle fag mulighed for at søge inspiration og få mulighed for at dygtiggøre sig og dvæle ved de processer, som fører kunsthåndværket nye steder hen.”

Bagsiden af æstetikken

På udstillingen Japan Retur vises også det, man kan betegne som bagsider af japansk kultur. Det rå og uforfinede præsenteres sammen med det raffinerede og fornemme. Glasdesigner Maria Koshenkova, der har studeret den japanske bondageteknik shibari og gengivet den i sine glasværker. Tøj- og tekstildesignerne Siff og Emilie, der har fotograferet japanske modeller på havnen i Tokyo blandt skrot og skrammel og gamle japanske havnearbejderne uden tænder. Designer Øivind Slaatto, der fandt ud af hvor meget grimt, der også findes i Japan – og som lærte, at japanerne forguder dansk kultur og velfærd på samme niveau som vi i Danmark beundrer japansk design.

Reaktioner på tiden

En af de deltagende kunstnere er designer Louise Campbell. Hun har også tidligere rejst i Japan og har oplevet tid, som et vigtigt begreb i japansk kultur. Det omsatte hun sidste år til et værk, der blev vist på 21st Century Museum of Contemporary Art i Kanazawa i Japan. Værket Bølgen blev til som Louises bud på netop temaet tid: 

- Denne bølge, dette landskab, er lavet af mine hænder henover en lang mørk vinter. Min Bølge har dikteret sit eget tempo, og den har foldet sig ud mellem mine hænder gennem mange, mange timers arbejde. Den er min reaktion mod tidens evigt accelererende tempo. Den rummer langsomheden i sig, fortæller Louise om Bølgen, der nu genopføres til udstillingen Japan Retur og dermed kan opleves for første gang i Danmark, ligesom en del af designer Henrik Vibskovs værk The Repetive Clean fra Kanasawa også genopføres til udstillingen i Danmark. 

Events og talks

Parallelt med udstillingen løber et formidlingsprogram med rundvisninger, fortællinger/talks, foredrag og workshops, så publikum på udstillingen både kan opleve værkerne, men også blive klogere på alle de erfaringer, som designerne og kunsthåndværkerne har tilegnet sig.

For program og events i udstillingsperioden, se apetersen.dk

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)