Digital scenekunst

Frist: 15.10.2021, kl. 23:59

Kunstområde :

Tilskud til udvikling af digital scenekunst i form af livestreaming i perioden frem til 2023.

Det er ikke desværre ikke muligt at ansøge på mobilen med vores nuværende løsning.

Modtag mail om kommende frister

Ansøg

Hvem kan søge?

Teatre og scenekunstkompagnier i Danmark der arbejder med professionelle scenekunstaktiviteter.

Her kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis dit kunstneriske arbejde går på tværs af kunstarterne.

Er du berettiget til at søge?

Du kan ikke søge tilskud

  • Hvis du er studerende

Hvad er formålet med ordningen?

Formålet med puljen er at fremme digitalt formidlet levende scenekunst. Formidlingen skal ske ved livestreaming, således at publikum ser forestillingen samtidig med, at den opføres.

Der gives tilskud til

  • Scenekunst skabt til det digitale format
  • Projekter der sigter mod geografisk spredning i både Danmark og i udlandet, så de går ud til et bredt publikum

Der skal være betaling for visningen.

Der gives ikke tilskud til

  • Transmission af forestillinger
  • Aktiviteter, der er påbegyndt før ansøgningsfristen

Der kan ikke søges formidlingstilskud til nedbringelse af billetpriser til digitalt formidlet levende scenekunst.

Digitalt formidlet levende scenekunst kan ikke optages i refusionsordningen.

Sådan vurderes din ansøgning

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer de indkomne ansøgninger.

I vurderingen lægger udvalget vægt på:

  • høj kunstnerisk kvalitet
  • at indhold, form eller formidling er eksperimenterende og forholder sig til de udfordringer, som scenekunsten står over for i forhold til digitale livestreamede forestillinger
  • samarbejde mellem forskellige aktører/institutioner og gerne som co-produktioner med henblik på at udforske scenekunstens grænser, møde nye publikumsgrupper og/eller skabe bedst mulig udnyttelse af kunstneriske/økonomiske ressourcer
  • udbredelse af projekterne nationalt og internationalt
  • klare valg i sammensætningen af det kunstneriske hold
  • klare valg i forhold til relevans for publikum/modtageren
  • overvejelser om valg af præsentationsformat, præsentationssted, tilgængelighed, pris for visningen mm. i forhold til målgruppe

I vurderingen af kunstnerisk kvalitet lægger udvalget vægt på:

  • en stærk og original kunstnerisk intention og praksis
  • en tydelig kunstnerisk og/eller samfundsmæssig relevans
  • klare overvejelser om sammenhængen mellem metode, form og indhold
  • evne til at omsætte indhold til præcist valgt udtryk
  • evne og vilje til afsøgning af nye scenekunstneriske udtryk
  • klare valg i relation til publikum  

Udvalget kan vælge at imødekomme en ansøgning delvist, og/eller med et mindre beløb end ansøgt ud fra en samlet vurdering af ansøgningen. Udvalget vurderer ansøgningen i forhold til det samlede felt af ansøgninger og de afsatte midler, samt søger at sikre en spredning af kunststøtten.

Har du inden for de seneste tre år søgt tilskud hos Statens Kunstfond, vil disse oplysninger indgå som grundlag for behandling af din ansøgning. En livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond indgår ikke i behandlingen af din ansøgning.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Du skal indsende din ansøgning via det elektroniske ansøgningsskema, som du finder her på siden – vi modtager ikke fysisk materiale. (Skemaet lægges op senest en måned før ansøgningsfristen).

Nederst på siden kan du finde ansøgningsskemaet som PDF. Det kan du orientere dig i, så du er sikker på at have alle oplysninger og bilag klar, inden du udfylder den egentlige ansøgning. Det elektroniske ansøgningsskema har nemlig en sikkerhedstimeout på 15 minutter, så du skal udfylde og indsende det relativt hurtigt. (Ansøgningsskemaet som PDF lægges op senest en måned før ansøgningsfristen).

Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning. 

I ansøgningen forventer udvalget, at du beskriver:

  • den overordnede idé og kunstneriske vision
  • realisering – arbejdsmetode/proces
  • holdets sammensætning - deltagerne i projektet
  • formidling og publikumsrelevans   
  • oplysning om målgruppe: børn og unge (alderstrin), delvist børn og unge eller voksne 

I det elektroniske ansøgningsskema skal du:

  • skrive resumé af det, du søger om tilskud til
  • skrive hvis du søger tilskud til det samme projekt hos andre udvalg under Statens Kunstfond
  • afkrydse oplysning om målgruppe: Børn og unge, Delvist børn og unge eller Voksne
  • afkrydse valg af genre: Gadeteater/Site specific, Koreografisk/bevægelsesbaseret, Nycirkus, Objekt/animation, Performance, Tekstbaseret, Tværæstetisk

Du skal vedhæfte følgende bilag:

I budgetskabelonen skal du beskrive, hvad dit mål er for det, du søger tilskud til. Du skal beskrive eventuelle internationale dimensioner. Du skal angive geografisk spredning, et bestemt antal opførelser, antal publikummer og antal billetter og/eller andre mål, der er relevante for det, du søger. Hvis du skal afrapportere for et eventuelt tilskud, ser vi nemlig på, om du har opfyldt de mål, du skriver i din ansøgning.

CV på de medvirkende kunstnere - maks. 1 side pr. person med foto, som du vedhæfter som ét samlet dokument.

Du kan også vedhæfte:

Synopsis eller udpluk af manuskript ved ansøgning om tilskud til ny dramatik (maks. 2 sider).

Dokument med maks. 3 links, der fører direkte hen til foto-/videodokumentation.

Hvis du søger tilskud til det samme projekt hos andre udvalg under Statens Kunstfond, skal du også skrive det i ansøgningen.

Du skal være opmærksom på:

  • at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 15 MB i alt
  • at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF og Excel. Vi modtager ikke ZIP-filer
  • at du ikke kan eftersende bilag eller ændre i din ansøgning, når den først er indsendt. Mangler din ansøgning bilag eller anden information, skal du indsende en ny, komplet ansøgning, inden ansøgningsfristen
  • at det altid er den seneste ansøgning, du har sendt til os, der bliver behandlet af udvalget
  • at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning
  • at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet. Tjek derfor din kvitteringsmail, hvor dine bilag til ansøgningen vil fremgå. Udvalget behandler ansøgningen med de bilag, der er indsendt til fristen

Økonomi

Der er i alt 3 mio. kr. i puljen, og der bliver uddelt et antal tilskud af varierende størrelse.

Udbetaling

Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er knyttet til det CPR/CVR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre dig, at du har fået tilknyttet en NemKonto. Det skal ske, inden du får et eventuelt tilsagn, og inden tilskuddet bliver udbetalt.

Hvis du, efter Skatteforvaltningens definition, er fraflyttet Danmark, eller er udenlandsk ansøger, kan du få udbetalt et eventuelt tilskud til en udenlandsk konto. I de tilfælde skal du udfylde bankoplysningsskema for lande med IBAN eller bankoplysningsskema for lande uden IBAN.

Modtager du tilskud på:

  • 100.000 kroner eller derunder bliver pengene udbetalt så tæt som muligt på den startdato, du har oplyst for din udgiftsperiode. Du bør derfor afstemme startdatoen for dit projekt med den dato, hvor dine første udgifter for projektet falder
  • over 100.000 kroner med en projektperiode længere end seks måneder, udbetaler vi pengene i rater

Vær opmærksom på, at der ikke er trukket skat af det udbetalte beløb, og at vi indberetter tilskuddet til Skattestyrelsen som skattepligtig B-indkomst.

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning på e-mail ultimo december 2021.

I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Og når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde, bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.

Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har indsendt din elektroniske ansøgning, vil du umiddelbart efter modtage en kvitteringsmail. I kvitteringsmailen finder du dit ansøgningsnummer, som du skal oplyse, hvis du henvender dig til os.

Her kan du også se de bilag, du har vedhæftet i ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgningskvittering godt igennem.

Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...

Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst lovmæssigt påbudt, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemte retningslinjer. Hvordan du skal afrapportere, afhænger af hvor stort et tilskud du har fået. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.

Hvem vurderer ansøgningen

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer ansøgningerne og træffer den endelige beslutning om hvem, der skal modtage tilskud.

Ansøgningsskema som PDF?

Her på siden laves alle ansøgningerne elektronisk, men mange har glæde af at printe en PDF til at orientere sig i kravene, inden de når til udfyldelsen af den egentlige ansøgning. Men husk, at du ikke kan udfylde skemaet i hånden og aflevere det fysisk eller analogt.

Se ansøgningsskemaet i sin fulde længde (kan ikke udfyldes)

Ansøg
Mere