tvKUNST gentager publikumssucces

Et publikum på størrelse med et tætpakket stadion til fernisering på ny dansk videokunst - så mange kikkede forbi, da DR K i maj blev omdannet til moderne kunstmuseum.
17. oktober klokken 21.30 gentages succesen med syv nye kunstvideoer.

28. september 2016
Til venstre: Joachim Koesters: Western? Til højre: Marika Seidlers: Mothers - Others

47.000 gæster til fernisering på ny dansk videokunst – det lyder som galleriejerens urealistiske drøm. Så stor var tilstrømningen imidlertid, da DR K i foråret havde premiere på tvKUNST med en række nye videoværker, skabt specielt til lejligheden. Nu får seerne igen mulighed for at opleve moderne dansk samtidskunst hjemme i sofaen, når DR K for et par timer omdannes til et moderne kunstmuseum den 17. oktober kl. 21.30-22.55.

Silikonebabyer, døde flygtninge og cowgirls

Voksne kvinders fascination af silikone-babydukker, cowboyfilmen ”Once Upon a Time in the West” og flygtningedrømmen om at vove livet for at finde en sprække ind i Fort Europa. Det er nogle af temaerne i de syv nye videoværker, som er skabt af Joachim Koester, Marika Seidler, Nikolaj Bendix Skyum Larsen, Rikke Benborg, Gitte Villesen, Marie Kølbæk Iversen og Tamar Guimarãs/Kasper Akhøj.

Efter ferniseringen kan de også opleves på dr.dk/tvkunst sammen med de syv værker fra forårsferniseringen.

DR K viser desuden små introduktioner til videokunst generelt og til tvKUNST-værkerne.

Et unikt tilbud til seerne

Bag tvKUNST står DR K, Statens Kunstfond og Statens Kunstråd, som har inviteret de i alt 14 danske videokunstnere til at deltage i de to utraditionelle udstillinger. Ideen er at give alle de danskere, der normalt ikke går på kunstudstilling, mulighed for at komme tæt på samtidskunst af høj kvalitet hjemme i sofaen.

Rune Gade, formand for Statens Kunstråd, siger:
Formålet med tvKUNST er at eksperimentere med, hvordan vi på nye måder kan opleve kunst i vores hverdag – og hvilke nye udfordringer og muligheder, det giver kunstnerne. Samtidig er der en helt anden ro over at sætte sig i sin egen sofa og opleve videokunst, frem for midt i en travl udstilling eller i det offentlige rum, hvor mange andre sanseindtryk også maser sig på.”

Søren Jensen, formand for Statens Kunstfonds Udvalg for Kunst i det Offentlige Rum, siger:
47.000 gæster til en fernisering ville aldrig kunne lade sig gøre på et almindeligt kunstmuseum. Med tvKUNST er det derfor lykkedes os at nå ud til et meget bredere publikum, end vi normalt ville nå med en traditionel udstilling. Samtidig giver tvKUNST via dr.dk/tvkunst alle, der ikke nåede med til ferniseringen, mulighed for at opleve videoerne hvor som helst og når som helst, det passer dem”.

Flemming Hedegaard, kanalredaktør for DR K:
På DR K er vi stolte over, at vi kan tilbyde danskerne digital samtidskunst hjemme i sofaen - det er et helt unikt tilbud, der bringer kunsten ud til alle danskere. Vi håber, at seerne vil sætte sig godt til rette, synke ind i og forhåbentlig nyde de syv nye værker, når de bliver vist på tv. Det er DR Ks opgave at vise kunsten og kulturen i al dens mangfoldighed og vi tror på at videokunst kan trives fint sammen med mode, arkitektur og film.

Mere information:

Monica C. Madsen, pressemedarbejder Kulturstyrelsen,
tlf. 33 74 55 04, mcm@remove-this.kulturstyrelsen.dk
tlf. 50 45 24 03, sjensen@remove-this.jensen.mail.dk.
Rune Gade, formand for Statens Kunstråd,
tlf. 22 96 60 28, runegade@remove-this.hum.ku.dk.
Ole Huld Jakobsen, projektleder,
tlf. 28 54 67 52, olja@remove-this.dr.dk.