Statens lånekunst hitter

Skoler og andre institutioner er vilde med at låne statens kunst: Siden 2011 er interessen for at låne kunstværker hos Statens Kunstfond femdoblet.

25. september 2013

700 malerier og andre kunstværker har Statens Kunstfond i løbet af det sidste år sendt ud til folkeskoler, gymnasier, hospitaler, plejehjem, biblioteker osv. over hele landet. Yderligere ca. 400 værker kommer op at hænge på de lokale vægge her i efteråret 2013.

Kunsten når bredt ud, især blandt jyderne

Efterspørgslen er steget markant efter Statens Kunstfond sidste år lancerede webportalen vores.kunst.dk. Her kan alle interesserede institutioner og arbejdspladser se hvilke værker, Statens Kunstfond låner ud: Hvert år køber fonden for 2,5-6,5 mio. kr. malerier, skulpturer og andre værker af nulevende danske kunstnere, og som derefter lånes ud. I øjeblikket er 462 værker klar til udlån.
Godt 10.000 af fondens kunstværker hænger i dag ude på institutioner og arbejdspladser fordelt over hele landet, med en lille overvægt i de jyske kommuner. Værkerne langtidsudlånes i mindst 10 år.

Skoler har særlig stor appetit på kunst

I forbindelse med lanceringen af vores.kunst.dk har Statens Kunstfond haft succes med at skærpe især skolernes appetit på dansk samtidskunst: Folkeskoler, gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner tegner sig for 39 ud af de 70 ansøgninger, der har fået positivt svar i perioden 2012 - juni 2013. 2 ud af 3 af de ansøgninger, Kunstfonden lige nu modtager, kommer også fra skoler.
”Vi vil gerne sikre, at alle danske børn, unge og studerende får adgang til kunstoplevelser i undervisningen – også i de områder, hvor der er langt til kunstmuseer og andre kulturoplevelser. I nogle egne af landet er skolerne det eneste sted, man kan opleve samtidskunst i nærmiljøet,” siger Søren Jensen, Formand for Statens Kunstfond Billedkunstneriske Indkøbs- og Legatudvalg.

Fokus på hospitaler og plejehjem i 2014

I 2014 sætter kunstfonden fokus på bl.a. hospitaler og plejehjem, hvor kunstværkerne også kan gøre særlig nytte: International forskning viser, at kunst på væggene fremmer trivslen og forkorter hospitalsophold.
”Den kunst, Statens Kunstfond køber, tilhører os alle. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer, at borgere over hele landet og fra alle lag af samfundet kan møde den og have glæde af den i hverdagen, så det ikke kun er borgerne i de store byer, der får mulighed for at opleve den bedste danske samtidskunst,” siger Søren Jensen.

Pressechef Peter Kronsted, tlf. 22 78 99 55, pkr@remove-this.kulturstyrelsen.dk

Kontakt til uddannelsesinstitutioner, der har lånt værker i 2012-13

Fakta

• Alle institutioner med offentlig adgang kan søge om at låne kunstværker hos Statens Kunstfond.
    Se de værker, der pt. kan lånes på http://vores.kunst.dk/objects/artscrafts.
    Alle Statens Kunstfondens nyindkøbte værker kan ses på vores.kunst.dk, hvor kunstnerne også fortæller om de enkelte værker.
  • Man kan nu søge to gange om året, næste gang senest 14. januar 2014.
    Se ansøgningsvejledningen på kunst.dk.
  • Værkerne indkøbes løbende af Statens Kunstfonds Billedkunstneriske Indkøbs- og Legatudvalg, og af Statens Kunstfonds Kunsthåndværk og Designudvalg.
  • Statens Kunstfond blev oprettet i 1964 med det formål at få kunsten ud til den brede offentlighed. Siden 1968 har det været muligt at låne fondens værker gennem deponeringsordning.