Statens Kunstfond støtter kunst i hele landet

I 2015 modtog 6595 ansøgere kunststøtte fra Statens Kunstfond, der i alt uddelte midler for 531 mio. kr. Størstedelen af ansøgerne kommer fra hovedstadsområdet, men hele Danmark får gavn af kunststøtten.

20. april 2016

I dag offentliggør Statens Kunstfond sin årsberetning for 2015, der giver et samlet faktuelt overblik over fordelingen af kunststøtten i Danmark. I 2015 modtog Statens Kunstfonds 12 kunstfaglige udvalg i alt 12.567 ansøgninger. Heraf blev de 6.596 støttet med i alt 531 mio. kr. Der blev bl.a. uddelt arbejdslegater til talentfulde danske kunstnere for knap 80 mio. kr., mens den største andel af støtten fordelte sig på en lang række forskellige projekter og aktiviteter rundt omkring i Danmarks 98 kommuner.

Her kan du læse hele årsberetningen for 2015

Hele Danmark får gavn af kunststøtten
Når det gælder den geografiske spredning af kunststøtten i Danmark, viser tallene fra 2015, at hovedstadsområdet p.t. tegner sig for i alt 63,2 procent af alle ansøgningerne til Statens Kunstfond. Tilsvarende gik 44,8 procent af Statens Kunstfonds midler til projekter og aktiviteter, der fandt sted i hovedstadsregionen. Når det gælder de øvrige regioner i Danmark er der en fornuftig balance mellem antallet af ansøgere og antallet af tildelinger, men udvalgene i Statens Kunstfond ser gerne flere ansøgninger fra provinsen.

Gitte Ørskou, bestyrelsesformand i Statens Kunstfond, siger:
Danskere i alle dele af landet skal have mulighed for at møde kunst af høj kvalitet. Det er glædeligt, at vores nyeste statistiske opgørelse viser, at kunststøtten kommer kunstnere i hele Danmark til gode. Det er ingen overraskelse, at størstedelen af vores ansøgere bor i hovedstadsområdet, da København ligesom de fleste andre hovedstæder verden over tiltrækker kunstnere og samtidig tilbyder et stærkt fagligt miljø. Men vi er i Statens Kunstfond meget bevidste om, at der er høj faglighed blandt kunstnere og institutioner i hele landet, og vi gør et stort arbejde for at opfordre alle på den danske kunstscene til at søge Statens Kunstfond.”

Her kan du se overblik over den geografiske fordeling af kunststøtten i 2015:

Stor mobilitet blandt kunstnerne og institutioner
Statens Kunstfonds årsberetning fra 2015 understreger, at det statistisk set p.t. er sværere for ansøgere fra hovedstadsområdet end fra provinsen at få støtte fra Statens Kunstfond. Samtidig viser tallene fra 2015, at der er en klar tendens til, at mange kunstnere og institutioner har en stor mobilitet i deres arbejde. Dette kommer til udtryk ved, at en relativt stor andel af støttemodtagere gennemfører deres projekter eller aktiviteter andre steder, end der hvor de selv har adresse. F.eks. var det kun lidt over halvdelen af de støttede aktiviteter fra ansøgere i Region Hovedstaden, som også foregik i hovedstaden. Resten af aktiviteterne var spredt ud over landet og i resten af verden.

Vi kan konstatere, at rigtig mange kunstnere og kunstinstitutioner har et internationalt sigte og vælger at bruge tid og energi på at promovere dansk kunst i udlandet. Statens Kunstfond spiller en helt central rolle i det internationale arbejde, da vi med vores fokus på den kunstneriske kvalitet gør det muligt for danske kunstnere at rejse ud og lade sig inspirere og bringe ny viden med hjem, så vi hele tiden får højnet det kunstneriske niveau i Danmark” siger Gitte Ørskou, bestyrelsesformand i Statens Kunstfond.

Kontakt:
Presserådgiver Sune Blicher, sub@remove-this.kulturstyrelsen.dk, tlf. 33 74 45 65