Skift kurs – vis tillid til systemet

Åbent brev til kulturminister Marianne Jelved

28. september 2016

Statens Kunstfond opfordrer i et åbent brev den nye kulturminister til at skifte kurs og udvise tillid til det kunststøttesystem, man er ved at etablere. Lige nu lægger politikerne op til, at Statens Kunstfond hvert år skal redegøre for fordelingen af støtte til tidligere udvalgsmedlemmer. Men hermed udviser man en dyb mistillid til systemet – en mistillid der i sidste end kan føre til at en del kunstnere fremover vil afholde sig fra at påtage sig hvervet som udvalgsmedlem i Statens Kunstfond.

I brevet skriver fonden blandt andet:

”Vi håber meget, at du vil være villig til at tage en drøftelse af denne problemstilling med de kulturpolitiske ordførere, så vi undgår, at Folketinget ender med at vedtage etableringen af et kunststøttesystem, som man i lovgivningen direkte viser, at man ikke har tillid til.”

Fonden gør i brevet også opmærksom på, at det i øvrigt er fuldstændig unødvendigt at lave et lovkrav om redegørelse for fordelingen af støtte til tidligere udvalgsmedlemmer. For alle tildelinger af støtte siden 1964 er fuldt offentligt tilgængelige, ligesom det selvfølgelig er muligt at finde ud af, hvem der har siddet i hvilke udvalg hvornår.

Læs hele brevet her