Seks markante kunstnere får hædersydelse fra Statens Kunstfond

Arkitekten Bjarke Ingels, dramatikeren Line Knutzon og designeren Louise Campbell er blandt de kunstnere, som nu får Statens Kunstfonds hædersydelse

09. oktober 2015
Designeren Louise Campbell er én af de seks danske kunstnerne, der har fået tildelt Statens Kunstfond hædersydelse (Foto: Morten Jerichau)

De seks kunstnere som nu får hædersydelse er:

Arkitektur
Bjarke Ingels, arkitekt
Jeppe Aaagaard Andersen, landskabsarkitekt

Billedkunst
Sophia Kalkau, billedkunstner

Kunsthåndværk og design
Louise Campbell, designer

Litteratur
Helge Bille Nielsen, forfatter og dramatiker
Line Knutzon, dramatiker

Uddrag fra begrundelserne

Bjarke Ingels har gennem sin karriere vist en nytænkende, innovativ og eksperimenterende tilgang til arkitektur, der i et særegent og legende formsprog sprænger rammerne for den gængse opfattelse af bydannelse og boformer.

Jeppe Aagaard Andersens arbejder har fra begyndelsen været præget af nybrud og forståelse for nuets nødvendighed, alle præget af enkelhed og klarhed i motivvalg og udførelse.

Alle Sophia Kalkaus værker er i øjenhøjde. Og inviterer ved deres insisterende nærvær og tilstedeværelse til åbne og ubestemmelige relationer og fortolkninger, et forhold som hun i stigende grad har understreget gennem det fotografiske arbejde, der kredser om kroppen i relation til den rumlige genstand eller den draperede skulpturelle krop, som selvstændige værker og som et metalag til det skulpturelle.

Louise Campbells originalitet er forbilledlig og til stor inspiration for designfaget. Hun flytter sine design ud på grænsen af det teknisk mulige, men det er ofte herude, de nye ting opstår.

Altid insisterende og eksperimenterende bliver Helge Bille Nielsen ved med at være sand avantgarde: kritisk, afsøgende, udfordrende og umulig at forudsige. Og så skriver han, så englene synger.

Utrætteligt har Line Knutzon i 25 år med et sprog som en lyrisk skærebrænder kæmpet på danske og udenlandske teaterscener. Denne mangeårige teaterproduktion har gjort hende til en af Danmarks allerstørste dramatikere.”

Fakta om hædersydelser fra Statens Kunstfond

Hædersydelser fra Statens Kunstfond er livsvarige og kan tildeles kunstnere, der har en sådan kunstnerisk produktion bag sig, at vedkommende har placeret sig afgørende som kunstner.

Tildelingen sker alene på grundlag af en vurdering af kvaliteten i den kunstneriske produktion.

Der er i alt 275 hædersydelser til rådighed. Fordelingen af hædersydelserne er fast fordelt på de enkelte kunstarter.

Ydelsernes størrelse bliver reguleret efter modtagerens øvrige indtægt og bliver beregnet hvert år på baggrund af et gennemsnit af modtagerens skattepligtige indkomst i de seneste tre år.

Kunstnere, der har en gennemsnitlig skattepligtig indkomst på ca. 383.900 kr./år eller derover, modtager ingen ydelse.

Den maksimale ydelse udgør ca. kr. 154.900 kr./år før skat.

Læs mere om Statens Kunstfonds hædersydelser