Unik kunst rykker ind i stationerne på Sydhavnsmetroen

På den kommende metrolinje til Sydhavn rykker kunsten ned i selve stationsrummet og bliver en integreret del af arkitekturen.

27.4.2017
Christian Schmidt-Rasmussen er udvalgt til at udsmykke metrostationen på Mozarts Plads. Udsmykningen består af to vægmalerier på de keramiske paneler over indstigningen til togene på begge sider af perronen i hele stationens længde. Foto: Christian Schmidt-Rasmussen.

Det er første gang, at kunsten tænkes ind i byggeriet helt fra starten, og Statens Kunstfond har udvalgt de fem anerkendte kunstnere, som skal skabe værkerne til metrostationerne.

Når de fem nye metrostationer på Sydhavnslinjen åbner i 2023, kan passagererne for første gang opleve moderne kunst på helt tæt hold nede i de underjordiske stationsrum. De fem nye metrostationer vil adskille sig fra både Cityringen og den eksisterende metro med fuldt integrerede kunstværker, som er skabt specifikt til det enkelte stationsrum.

Metroen til Sydhavn skaber forbindelse mellem Cityringens 17 stationer og strækningen mod syd over Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og til Ny Ellebjerg. Omkring 15,5 millioner passagerer forventes at benytte den nye strækning hvert år, og passagererne vil ikke blot få nemmere ved at komme rundt i byen, de vil også få en unik kunstoplevelse med på rejsen.

”Når Sydhavnsmetroen åbner, bliver kunstværkerne et særligt kendetegn for de cirka 43.000 daglige passagerer, der til den tid vil benytte metrostrækningen. Værkerne vil bidrage til fortællingen om en spændende og sammensat bydel i København i rivende udvikling, og de vil formentlig blive en helt ny turistattraktion, som vi også kender det fra metrostationer i andre store metropoler i udlandet som for eksempel New York, Moskva og Paris”, siger Københavns overborgmester Frank Jensen.

Værkerne er blevet en realitet med økonomisk støtte fra Det Obelske Familiefond og Villum Fonden, mens Statens Kunstfond har stået for en indledende idékonkurrence med 10 inviterede kunstnere og på den baggrund har udvalgt de fem kunstnere, der skal skabe værkerne til stationerne.

”På de nye metrostationer bliver kunsten kilet ind som et lille tandhjul i metroens enorme maskineri. De markante og originale kunstværker indgår i metrorummene som en kombination af arkitektur og kunst på et højt internationalt niveau, vi ikke har set i denne skala i Danmark i nyere tid. Det er absolut et banebrydende projekt i forhold til at skabe kunst i det offentlige rum på et sted, hvor mennesker mødes, stopper op og haster videre,” siger Søren Taaning, formand for Legatudvalget for Billedkunst, Statens Kunstfond.

De fem værker – og kunstnerne bag – er alle meget forskellige. Værkerne er desuden udarbejdet til den enkelte metrostation, der derfor vil få sit helt eget udtryk. Nogle steder bliver passagererne mødt af højteknologiske lysinstallationer, megaskulpturer eller mytologiske vægmalerier, mens den andre steder vender helt op og ned på det kendte metrorum eller byder på en rejse ud i verdensrummet.

”Vi har konstant fokus på at give vores kunder den bedste rejseoplevelse. Det skal være nemt og hurtigt at komme rundt i byen. Med kunsten som en integreret del af stationerne videreudvikler vi metroens arkitektoniske udtryk, som allerede på Cityringen bliver mere varieret og farverigt end på den eksisterende metro. Med fondenes støtte er det nu blevet muligt at give de enkelte stationer på Sydhavnslinjen et unikt særpræg og dermed også give passagererne en helt ny oplevelse af det offentlige rum”, forklarer Jørn Neergaard Larsen, bestyrelsesformand i Metroselskabet.

Statens Kunstfond udpegede sidste år 10 kunstnere til at deltage i en idékonkurrence om at integrere kunst og arkitektur på metrostationerne på Sydhavnslinjen. På baggrund af en præsentation af de forskellige værker blev fem kunstnere endeligt udvalgt af fonden til at udsmykke stationerne.

Fakta om Metroen til Sydhavn:

• Sydhavnslinjen åbner i 2023 og får fem stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg.
  • Det ventes, at 15,5 millioner passagerer årligt vil benytte den nye metrolinje.
  • Sydhavnslinjen får direkte forbindelse til både Nordhavnslinjen og Cityringen, der åbner i 2019 med 17 nye stationer i brokvartererne, på Frederiksberg og i indre by.

Fakta om de fem kunstnere:

Superflex, Havneholmen:

Superflex udvikler kunstværker som redskaber, der ofte formes af en social indignation, som samtidigudfordrer og forandrer sociale, økonomiske og politiske strukturer.
Læs mere om værket

Pernille With Madsen, Enghave Brygge:

Pernille With Madsen kredser i sit arbejde med video, fotografi og installation om vores forestillinger om rumlighed og flade. I hendes værker bliver arkitektoniske strukturer forskudt og opløst i nye rumoplevelser.

René Schmidt, Sluseholmen:

René Schmidt modellerer sine betydningspakkede skulpturer som en meget langsom kommentar til samfundet med inspiration fra både gotikkens formsprog, industrielt design og virtual reality. Læs mere om værket

Christian Schmidt-Rasmussen, Mozarts Plads:

Christian Schmidt-Rasmussen forener indbyrdes modstridende temperamenter i sine vilde og farveeksplosive malerier: Småborgerlig Sydhavnsromantik vred, anarkistisk samfundskritik og selvironisk satire.
Læs mere om værket

Henrik Plenge Jakobsen, Ny Ellebjerg:

Henrik Plenge Jakobsen forholder sig kritisk til, hvordan politiske, økonomiske og sociale strukturer påvirker vores liv uanset, om han laver performance, skulptur eller installation. Men tilværelsens metafysiske dimensioner trænger sig i stigende grad på.

Fakta om Det Obelske Familiefond

Det Obelske Familiefonds vision er at gøre en kvalificeret, helhjertet indsats for fremtiden. Visionen udmøntes igennem støtte til formål inden for kunst, forskning og det sociale område, som baserer sig på lige dele faglighed, engagement og fremsynethed. Det Obelske Familiefond er en erhvervsdrivende, almennyttigt uddelende fond. I 2016 bevilgede fondet 240,3 millioner kroner. Det Obelske Familiefond blev stiftet i 1956 af Asta Obel og er eneejer af selskabet C. W. Obel A/S, som i 1789 blev grundlagt i Aalborg af Christen Winther.
Læs mere om Det Obelske Familiefond

Fakta om Villum Fonden

Villum Fonden (en del af The Velux Foundations) er en almennyttig fond, der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. I 2016 uddelte Villum Fonden 902 millioner kroner. Villum Fonden er stiftet i 1971 af civilingeniør Villum Kann Rasmussen - grundlægger af blandt andet Velux A/S og andre firmaer i VKR Gruppen, der har til formål at bringe dagslys, frisk luft og et bedre miljø ind i menneskers hverdag. Villum Fonden er hovedaktionær i VKR Gruppen.
Læs mere om Villum Fonden.

De to fonde har hver især bidraget med 8,5 millioner kroner til realisering af kunstværkerne.

Yderligere oplysninger

Projektleder Louise Straarup, Statens Kunstfond, tlf. 33 74 51 87, lst@remove-this.slks.dk
Statens Kunstfonds pressetelefon: 22 61 19 95
Metroselskabets pressetelefon: 72 42 49 01