Dansk kunsthåndværk og design indtager toneangivende japansk museum for samtidskunst

En 40-fods container er netop nu på vej med skib mod Japan. Containeren er lastet med Børge Mogensen-stole, Novo Nordisks insulinpen, Christianiacykler, glas fra Tora Urup og mange andre danske designobjekter.

29.6.2017
Usamlet KEVI 2533, designet af Jørgen Rasmussen, 1958 . Foto: Engelbrechts Furniture/Piotr Topperzer

Kay Bojesens gyngehest, kontorstolen KEVI og en halskæde af Irene Griegst. Det er bare nogle af de mere end 130 eksempler på dansk kunsthåndværk og design, man kan opleve på Japans førende museum for samtidskunst til august.

Det er første gang at museet 21st Century Museum of Contemporary Art viser en så stor udstilling med fokus på design.

Formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design Astrid Krogh siger:

”Det er en fantastisk mulighed for at vise bredden i dansk kunsthåndværk og design på 21st Century Museum of Contemporary Art, som er et af Japans mest anerkendte museer. For Statens Kunstfond er det vigtigt at give danske kunsthåndværkere og designere mulighed for at bliver eksponeret internationalt. Med udstillingen skaber vi mulighed for at bygge videre på den gensidige udveksling mellem den danske og japanske design- og kunsthåndværkscene, som har fundet sted de seneste 150 år.”

Udgangspunktet for udstillingen ”Everyday Life – Signs of Awareness” er hverdagen i både Danmark og Japan. Værker fra mere end 70 danske kunsthåndværkere og designere bliver vist på den 800 kvadratmeter store udstilling, der stiller skarpt på en lang række løsninger og konceptuelle overvejelser, der handler om vores daglige liv. Det kan være et bestik, som er designet til at give den bedste spiseoplevelse, eller for eksempel en lampe, som skaber et særligt blødt og varmt lys midt i vores mørke og kølige ende af verden.

Dialogen mellem Danmark og Japan har fra begyndelsen været bærende for udstillingen, der er kurateret af den danske designer Cecilie Manz i tæt samarbejde med det japanske museums chefkurator Hiromi Kurosawa. I over halvandet år har de to arbejdet sammen om udstillingen, som er en af Statens Kunstfonds største satsninger i forbindelse med fejringen af 150-året for de dansk-japanske diplomatiske forbindelser, der fejres i begge lande i år med mere end 50 forskellige arrangementer i både Danmark og Japan.

Det er ikke første gang, at 21st Century Museum of Contemporary Art fremviser værker af danske kunstnere. Kunstgruppen SUPERFLEX åbnede sidste år en udstilling på museet, og museets samling tæller også et værk af keramiker Bodil Manz og et permanent værk i museumsparken af Olafur Eliasson.

Se liste over samtlige danske deltagere på udstillingen

Tid og sted

Udstillingen vises på 21st Century Museum of Contemporary Art i Kanazawa i Japan fra den 5. august til den 5. november 2017.

Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design har støttet udstillingen, som er en del af fejringen af 150-året for diplomatiske forbindelser mellem Japan og Danmark, der markeres i både Danmark og Japan i hele 2017.

Konsulent Signe Marie Ebbe Jacobsen, Slots-og Kulturstyrelsen
Tlf.: 33 74 45 08, sja@remove-this.slks.dk