Dyk ned i Statens Kunstfonds årsberetning 2016

Statens Kunstfonds årsberetning for 2016 er netop offentliggjort.

15.5.2017
Statens Kunstfond indkøbte i 2016 blandt andet værket ”ET BORD ER ET BORD” (Anders Bonnesen), som bruges af børn, flygtninge og demente på Køge Bibliotekerne. Foto: Jørgen Chr. Jørgensen

Mere end 6.700 ansøgninger fra hele landet modtog støtte til blandt andet nyskabende arkitektur, politisk teater, befriende børneforestillinger, skæve ensembler, øjenåbnende kunstudstillinger, frækt design, lyrisk litteratur og meget andet.

Årsberetningen giver et godt indblik i den mangfoldighed af projekter og initiativer, Statens Kunstfond støttede op om i 2016. Og med mere end 12.200 ansøgninger fra både store og små institutioner, teatre, spillesteder, kunstnere, kommuner og gallerier, så har der været travlhed i fondens faglige udvalg i løbet af 2016.

Godt halvdelen af alle ansøgninger er blevet imødekommet, og det giver landets dygtige og initiativrige aktører i hele landet mulighed for at tilbyde danskerne nogle helt unikke oplevelser.

Bestyrelsesformand for Statens Kunstfond Gitte Ørskou siger:

”2016 var på mange fronter et skelsættende år, hvor vi på den internationale scene skulle lære ord som ”Fake News” og ”Brexit” at kende. På mange måder er vi midt i en værdi- og kulturkamp, som ingen kender resultatet af endnu. Men vi ved, at kunsten afspejler det omkringliggende samfund, og at den offentlige debat præger kunsten.

Det er i det rum, Statens Kunstfond spiller en vigtig rolle, hvor vi med kunststøtten kan være med til at indfange de øjeblikke og de aftryk, som omvæltningerne har på dansk kunst og kultur. På den måde sikrer vi, at danskerne uanset, om man bor i Hedensted, Horsens, Hjørring eller Hillerød kan blive udfordret af dygtige kunstneres fortolkninger af den tid, vi lever i.”

Tusindvis af gode initiativer

Årsberetningen viser, at mangfoldigheden blandt de støttede projekter i 2016 var enorm. Derfor har det også været en stor opgave for udvalgene under Statens Kunstfond at skulle fordele og prioritere de midler, der var til rådighed.

Gitte Ørskou siger:

”Vi har alle hver især en oplevelse af, hvad der tænder os, og hvad vi ikke ænser med et øje. Men med mere end 6.700 tildelinger fra Statens Kunstfond, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at vi støtter tiltag, der rammer alle. Vi kan selvsagt ikke støtte alt, og vi prioriterer benhårdt, men jeg er stolt af de tusindvis af gode initiativer, vi har kunnet støtte op om, og som nu kommer alle landets borgere til gode.”

Udvalgte nøgletal fra årsberetningen:

Hvad gik pengene til?

• 79,5 procent af støtten gik til produktion og formidling af kunst.
  • 17,4 procent af støtten gik til arbejdslegater og præmieringer til kunstnere.
  • 3,1 procent af midlerne gik til initiativer igangsat af Statens Kunstfond, herunder blandt andet internationale satsninger, kommunikationsinitiativer og konferencer.

Hvor i landet?

• 25,9 procent af støtten gik til projekter og aktiviteter, der gik på tværs af landets fem regioner.
  • 8,7 procent af støtten gik til projekter og aktiviteter i udlandet.
  • De resterende 65,4 procent af støtten gik til projekter og aktiviteter fordelt mellem de fem regioner.

Læs mere om den geografiske fordeling af støtten på side 64-65 i årsberetningen.

Fordeling på alder

Den største ansøgergruppe var de 30-39-årige, som stod bag 35,8 procent af ansøgningerne. De modtog samlet set 35,8 procent af midlerne.

Læs Statens Kunstfonds årsberetning 2016

Specialkonsulent Jesper Smed Jensen, Statens Kunstfond, tlf.: 33 74 45 58, jsj@remove-this.slks.dk
Statens Kunstfonds pressetelefon: 22 61 19 95

Siden er sidst opdateret: 15.5.2017