Kunstdebatten vendes på hovedet på Folkemødet

Statens Kunstfond har inviteret kunstnerduoen Fix&Foxy til at vende den klassiske paneldebat på hovedet under årets Folkemøde på Bornholm. Kunsteksperterne er kasseret, og i stedet bliver publikum paneldeltagere.

02. august 2016
Folkeøde Bornholm - Foto: Søren Svendsen

Statens Kunstfond spiller en central rolle, når det drejer sig om at gøre kunsten relevant og tilgængelig for hele Danmark, og derfor har Kunstfonden i forbindelse med årets Folkemøde givet kunstnerduoen Fix&Foxy frie tøjler til at skabe rammerne for en noget anderledes debat om kunst. Fix&Foxy har tidligere inviteret asylansøgere, prostituerede og konstanthjælpsmodtagere på scenen i deres kreative performanceprojekter. Denne gang har de givet ordet til dem, der for sjældent bliver hørt i kunstdebatten, nemlig publikum.

Eksperterne får ordet - Publikum:

På Folkemødet vil Fix&Foxy vende rollerne i den klassiske paneldebat, så der hverken er eksperter, politikere eller kunstnere i panelet, der i stedet udgøres af det brede kunstpublikum. De er nemlig eksperter i at opleve kunst, og i denne debat er det brugerne og deres kunstoplevelser, der er i centrum. Sammen vil publikum forsøge at blive klogere på, hvad kunsten kan, hvad kunst har gjort for dem, og hvilke kunstoplevelser der har været skelsættende i deres liv.

Instruktøren Tue Biering, der udgør den ene halvdel af kunstnerduoen, siger:

”Jeg hader selv de kunstdebatter, hvor jeg som publikum er ligegyldig, og det handler om kendte kunstneres processer. Jeg elsker til gengæld at høre om, hvordan kunst har forandret folks liv. Det er den personlige historie, der interessere mig.”

Mere end Politiken Plus

Alle på Folkemødet er inviterede til at komme og dele deres kunstoplevelser. I centrum for debatten vil være 10 mennesker, der efter en ansøgningsrunde er blevet udvalgt af Fix&Foxy til at få betalt turen til Bornholm for at fortælle om deres oplevelser med kunst. Deltagerne kommer fra hele landet, og vi kommer både til at møde superbrugeren og kunstfornægteren, når debatten går i gang med den pensionerede skoleinspektør fra Aalborg, SOSU-assistenten fra Fredericia og kontanthjælpsmodtageren fra København. ”Det er vigtigt, at der er en større repræsentation til et folkemøde end lobbyisterne, politikerne og Politiken Plus-segmentet,” siger Fix&Foxy.

Kendte ukendte ansigter

Skuespillerne Troels Thorsen og Kristoffer Fabricius har fået opgaven at forsøge at styre den anderledes debatform. Thorsen og Fabricius var to af de tre værter ved Årets Reumert, der var iscenesat af Fix&Foxy. Fabricius medvirkede i den Reumert-vindende forestilling ”Skakten” fra 2014, mens Thorsen spillede med i den Reumert-nominerede Vintersolhverv fra denne sæson.

Om Fix&Foxy

Fix&Foxy undersøger nye måder at forstå samfundets aktører på. Deres formundersøgende og tematisk udfordrende arbejde startede i 2005, da de for det Kongelige Teater i København outsourcede nationalklenodiet Elverhøj til Bangladesh. Herefter har de blandt andet opført blockbusteren Pretty Woman med gadeprostituerede i Julia Roberts rolle, sitcomserien Friends med asylansøgere og Wagners fremmedfjendske opera Parsifal som et operakorstog i et socialt boligbyggeri i Københavns forstæder. Fælles for alle forestillinger er masser af leg, poesi og socialt engagement. I 2015 modtog Fix&Foxy særprisen ved Årets Reumert for forestillingen Ungdom.

Statens Kunstfond er også til stede i andre debatter på Folkemødet.

Arrangementet, Det store folkemøde om kunst, finder sted d. 17. juni kl. 15-17 i Kulturens Telt.

• Presserådgiver Marie Futtrup, Statens Kunstfond, tlf.: 41 39 38 95
  • Konsulent Lise Saunte, Statens Kunstfond, tlf.: 33 74 45 01