Halvdelen af alle ansøgere får støtte fra Statens Kunstfond

Statens Kunstfond modtog i alt 13.000 ansøgninger i 2014. Heraf blev der givet støtte til 6.700 projekter, institutioner og kunstnere inden for de forskellige kunstarter.

04. april 2016

Statens Kunstfond gav sidste år støtte til 6.700 kunstnere, projekter og institutioner inden for litteratur, billedkunst, arkitektur, kunsthåndværk og design, musik, scenekunst og film.

Det fremgår af Statens Kunstfonds årsberetning 2014.

De 500 mio. kr., som Statens Kunstfond hvert år uddeler, er gået til huskunstnerforløb på landets skoler, arbejdslegater til kunstnere, litteraturfestivaler, kunst i det offentlige rum, performances på gymnasier, kulturfremstød i Kina, fremvisning af dansk design i udlandet, gadeteater og en lang række andre ting.

”At halvdelen af alle ansøgninger har fået støtte, viser, hvor mange gode kunstnere, dygtige institutioner og spændende kunstprojekter der er derude,” siger formand for Statens Kunstfond Gitte Ørskou.

Læs Statens Kunstfonds årsberetning 2014 (pdf)

Fakta

• 63,9 procent af de ansøgninger, Statens Kunstfond modtog, kom fra Region Hovedstaden, hvor i alt 58,2 procent af de samlede midler blev fordelt.
  • 13,1 procent af ansøgningerne kom fra Region Midtjylland, som modtog 22 procent af de samlede midler
  • 2,8 procent af ansøgningerne kom fra Region Nordjylland, som fik 2,4 procent af de samlede midler.
  • 5,2 procent af ansøgninger kom fra Region Sjælland, som fik 6,1 procent af de samlede midler.
  • 8,2 procent af ansøgningerne kom fra Region Syddanmark, som fik 8,2 procent af de samlede midler.
  • De sidste 3,1 procent af midlerne er gået til udlandet.

Grafik over nøgletal