Birgitte Alsted får årets komponistpris for kvinder

13-10-2011

Statens Kunstfond giver i år den særlige komponistpris for kvinder til Birgitte Alsted. Birgitte Alsted får prisen for værket ”Agnetes latter”, et lydværk til Suste Bonnéns skulpturgruppe ”Agnete og Havmanden”, der er placeret på bunden

16. april 2013

Prisvinderen er udpeget af en jury bestående af prisvindere fra 2010, Ylva Lund Bergner og Rachel Yatzkan samt formanden for Tonekunstudvalget for Klassisk Musik Bent Sørensen og medlem af udvalget Hans Gefors.

32 værker af 19 forskellige komponister var indsendt som forslag til prisen.

Formanden for Statens Kunstfonds tonekunstudvalg Bent Sørensen motiverer valget af Birgitte Alsteds værk:
"Agnetes latter" er et enestående lydværk, der viser komponisten Birgitte Alsteds højst personlige tilgang til den elektroakustiske musik. På trods af værkets umiddelbare funktion som integreret lyddel til Bonnéns visuelle værk, er "Agnetes Latter" også et helt selvstændigt musikalsk kunstværk, der indeholder så mange musikalske billeder, at det selv uden det visuelle er i stand til at skabe uafrystelige billeder og historier i lytteren.

Værket tager udgangspunkt i folkevisefortællingen om Agnete og havmanden. Begyndelsen af værket står umådeligt stærkt og indfanger værkets atmosfære med det samme. Birgitte Alsted formår skabe et levende indre univers, hvor stemmer og ord trænger igennem det elektroakustiske medie og skaber fornemmelsen af, at der bag højtalerne foregår musikdramatik; den ældgamle fortælling træder frem, indsmeltet i musik, og skaber et helt nutidigt og vedkommende univers af sorg og latter, der danner en magisk musikalsk fortælling.

Det er juryens håb, at tildelingen af prisen til Birgitte Alsted, vil kunne medføre, at 'Agnetes Latter' vil nå ud til flere lyttere og både vil blive genopsat i forbindelse med Bonnéns skulpturgruppe og samtidig vil kunne lyttes til i helt andre sammenhænge."

Læs mere om komponistprisen.

Om kunstneren

Birgitte Alsted (f. 1942), er violinist, lærer og komponist, uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og i Warszawa. Hun har gjort sig gældende inden for elektroakustisk musik og arbejdet med musikdramatik og multimedieforestillinger.

Birgitte Alsted har modtaget en række legater og priser, bl.a. Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium, Dansk Komponistforenings Jubilæumspris og Hakon Børresen Prisen.