Kaj Aune

Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg for Klassisk Musik har i 2012 valgt at tildele et treårigt arbejdsstipendium til komponisten Kaj Aune.

17. april 2013

Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg for Klassisk Musiks begrundelse for tildelingen:

Kaj Aune (f.1978) skaber musik ud fra en helt egen verden og fremstår som en
enestående original kunstner. Han er komponist, og det er musikken, der er hans udgangspunkt; men der er altid mere end en kunstart igang! Det er musik flettet sammen med performance, videokunst, installationskunst og snart sagt alle tænkelige og (indtil Kaj Aune viser det modsatte!) utænkelige visuelle elementer. Ikke desto mindre bliver det altid til musik, for i hans forunderlige verden bliver alting til en musik, der trænger igennem alle de visuelle lag og dramatiske forløb. Musikken er tilstede, og man kan mærke den så klar, tydelig og ren, hvis man et kort øjeblik skulle lukke øjnene (hvilket man i øvrigt aldrig bør gøre!). Hans musik skaber et eventyrligt rum og rummet bliver igen til poetisk musik.

Kaj Aune er noget så sjældent som nymusik-humorist. En stand up-performer og humorist på højt niveau. I værker som ’Paganini non ripete’ og ’Down the dirt road’ er han alene på scenen med instrumenter og mærkelige lydgivere, og man må gribe sig i armen, for det er jo “ny musik”; men det er også den ensomme klovn, der dukker op i musikkens cirkus. Den klovn vi har ventet på hele aftenen, og som man ved første øje- og ørekast kan tro er landet på en forkert hylde; men bag det hele ligger eksperimentet og en uhyre musikalsk kompleksitet, og humoren spejler sig i ømheden og sorgen. Det er ikke bare morsomt for med latteren følger altid en tåre. I alle Kaj Aunes værker tager han udgangspunkt i menneskeligheden - det lille menneske på
randen af afgrunden. I værker som ’Trash’ og ’The Phantom of the Opera’ skaber han poetiske installationer, som han selv er en del af, som et menneske gemt i affald og skrammel. Lytteren, seeren griner og græder, facineres og skræmmes. Det store værk, ’Der Ring des Nibelungen’ er det foreløbige højdepunkt i Kaj Aunes One-man-show, One-manband. Ene mand opfører han sin helt egen version af Wagners ’Ring’. Et enestående og uhyre ambitiøst kompositorisk projekt. Det er det umuliges kunst - på kanten af afgrunden; men hans musikalske timing skaber et visuelt rum, der på trods af alle odds helt ubesværet kan bevæge sig i tid.

Kaj Aune har stædigt og konsekvent - og med stor kunstnerisk integritet - arbejdet sig fra den korte stand-up-form frem mod sin egen “ensomhedens ring”, og han vil videre endnu. Større dramatiske former med mange medvirkende, større installationer med flere samarbejdspartnere.
Med det 3-årige arbejdsstipendie ønsker vi at anerkende Kaj Aunes helt unikke talent og give ham mulighed for at fordybe sig i udviklingen af hans kunstneriske projekt.

For mere information:
www.kajaune.net

 

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)