Carl Emil Petersen

Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg for Rytmisk Musik har i 2012 valgt at tildele et treårigt arbejdsstipendium til komponisten Carl Emil Petersen.

16.5.2012

Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg for Rytmisk Musiks begrundelse for tildelingen:

For hvem der vil arbejde i en forholdsvis traditionel sangform på den rytmiske scene, er det sværeste vel næsten at finde og kunne udtrykke sig med sin helt egen, personlige stemme. Lange rækker af genreforgængere og vel især forbilleder står ofte i vejen og blænder for at kunne finde frem til det unikke område, den enkelte sangskriver med rette kan kalde sit helt eget. Mange slås forgæves og når aldrig det helt personlige, mens andre efter års kamp og målrettet talentudvikling lykkes at nå frem dér, hvor musikken ikke længere blot er summen af inspirationskilder og teknisk kunnen, men nu i stedet et hidtil uhørt kunstnerisk udtryk. En ny verden, hvor vi som lyttere kan gå på opdagelse og spejle os i friskt liv. I en musik, der taler ubesværet ind til os, uden barrierer og forbehold, som er vi nærmest dens personlige ven.

Og nej, dén i teorien så enkle kommunikation er ikke nem at lykkes med i praksis og tager som sagt ofte halve eller hele karrierer at formfuldende. Ikke mindst på den baggrund var det usædvanligt sidste sensommer, da et ungt dansk band ved navn ’Ulige Numre’ debuterede på modersmålet med en sang ved navn 'København'. For allerede dér i første hug lykkedes det bandets sanger, guitarist og sangskriver, den da kun 20-årige Carl Emil Petersen, at ramme i plet og lyde som ingen andre end sit eget unge, søgende jeg. Vel kunne der i form og udtryk trækkes linier afsted til store for- og nugængere som eksempelvis Bob Dylan, Nikolaj Nørlund, The Walkmen, svenske Håkan Hellström, for nu at nævne nogle få oplagte. Men Carl Emil Petersen lød i
stemme, tone og fortælling ikke som om han brugte sin musikhistorie til andet end et positivt afsæt mod fremtiden.

En fremtid der om noget siden er blevet endnu lysere for Carl Emil Petersen og hans ’Ulige Numre’, for deres første større pladeudgivelse i efteråret samt en nu allerede længere række koncerter har vist, hvad sangen 'København's vibrerende strøm af billeder og toner først varslede, nemlig at et kunstnerisk gennembrud af de mere markante står for døren. For i Carl Emil Petersens fintfølende sange går det nysgerrige hånd i hånd med det livssultne uden nogensinde at fremstå højpandet, og i hans stemme findes en lys nerve, hvis skødesløshed og ligefremme intimitet får hjerteblodet til at strømme,. Og så er det altså bare sjældent sansevækkende at kunne kombinere en nærmest tidsløs rytmisk musik med så specielle ord som nu ’København / du er kun alt jeg har / når dine tusinde øjne lukker i / og mørket maler dig uendelig / dine døtre, de vil mig intet godt / men dine øjne lyser mig hjem når jeg får nok…’.

Det er ud fra den følelse af berusende ung nødvendighed, samt den allerede nu så sikre musikalske flugt henover himlen, at vi i Tonekunstudvalget for Rytmisk Musik føler os mere end bare trygge ved at tildele Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium til morgendagens mand, ’Ulige Numre's Carl Emil Petersen.

Siden er sidst opdateret: 22.9.2015

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)