Steen Ipsen

Statens Kunstfonds udvalg for Kunsthåndværk og Design har i 2013 valgt at tildele et treårigt arbejdsstipendium til Steen Ipsen.

22. september 2015

Statens Kunstfonds udvalg for Kunsthåndværk og Designs begrundelse for tildelingen:

Kunsthåndværk- og Designudvalget ønsker at tildele Steen Ipsen det treårige arbejdsstipendium for hans arbejde med keramik.

Steen Ipsen er en af de mest begavede keramikere i landet. I lange serier af indbyrdes relaterede værker udforsker han sine temaer, der kan være af både formmæssig og dekorationsmæssig oprindelse – ofte begge dele samtidig. Der er ingen ende på hans interesse for formmæssig variation. Hans kombinationer af for eksempel kugler i forskellige størrelser omviklet med snore er nok hans mest kendte projekt, og det der har haft den længste varighed. Men før det var der for eksempel serien ”Spikes” med næsten Salto-lignende vaser – dog i mere ekstreme farvesætninger end den gamle mester ville have konciperet. Men alligevel: vildt modigt at gå så tæt på et ikon og give hans naturlignende formsystemer nyt liv. Myriader af geometriske eksperimenter har vi også set – som grundforskning i forholdet mellem form og dekoration. Og netop fordi formerne altid er så basalt og konceptuelt præcise er det, at Steen Ipsens fornemmelse for dekoration får så stor udfoldelsesmulighed. Han er langt mere interesseret i proces end i en gennemgående stil. Alligevel er han altid genkendelig.

Serien ”Extrudox” som han skabte i samarbejde med kollegaen Anne Tophøj, netop vist på Charlottenborgs Forårsudstilling, handlede basalt set om forholdet mellem menneske og maskine. Maskinen der kun vil det stereotype, kan keramikerne udfordre. De kan drille mekanikken så det helt uforudsigelige opstår. Senest er det serien ”Organic” der har optaget Ipsen: biomorfe volumener tilsat spinkle stregdekorationer. Hvorledes påvirkes formen af streger, prikker eller af sinuskurver? Når en helt ret linje følger formen, hvad sker der så? Ipsens værksted er af nærmest grundforskningsagtig karakter og det er ikke småting, der dukker op af hans reagensglas. Og så er det altid smukt, ja, faktisk lækkert. Men Ipsen er ikke materialeromantiker. Udtrykket er næsten altid teknisk og glat industrielt. Noget så sjældent som cool, formalistisk, uromantisk… poesi.

For mere information:

www.steen-ipsen.dk

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)