Præmieringer Film- og Scenekunst 2013

PRÆMIERINGER FILM 2013

 

Jagten

Jagten er en hård og mørk film om folkedomstolen, der viser sit grimme ansigt i den på overfladen idylliske danske provinsby. Det er et fornemt realiseret værk, som med stor værdighed skildrer Mads Mikkelsens karakter som pøbelens offer.

Vi har valgt at præmiere Jagten med 60.000 kr, fordelt på filmens instruktør Thomas Vinterberg, manuskriptforfatteren Tobias Lindholm samt de to klippere Anne Østerud og Janus Billeskov Jansen, da klipningen i meget høj grad bidrager til oplevelsen af historiens uafvendelighed.

Nordvest

Nordvest er en skræmmende film om to brødre, der trækkes ind i et kriminelt miljø i Københavns nordvest-kvarter. Filmen er sindsoprivende spændende, og samtidig giver den et helt troværdigt billede af livet på kanten. Den er skånselsløs og kærlig på samme tid. Nordvest er desuden filmisk samarbejde, når det er bedst. Manuskript, instruktion, fotografering, klip og lyd går op i en højere enhed.

Derfor har vi valgt at præmiere med 80.000 kr til fordeling mellem instruktør Michael Noer, manuskriptforfatter Rasmus Heisterberg, fotograf Magnus Nordenhof Jønck, klipper Adam Nielsen og de to lyddesignere Kasper Janus Rasmussen og Rasmus Winther Jensen.

Just the right amount of violence / I kærlighedens navn

er Jon Bang Carlsens store come back film om amerikanske forældre, som ikke magter deres teenagebørn og derfor lader dem afhente midt om natten for at blive sendt på mormonsk genopdragelse.

Bang Carlsen formår med sin fortættede og dramatiske visualitet at integrere en personlig vinkling om den fraværende far med en besk, men også kærlig, skildring af uformående forældre og kærlighedshungrende teenagere. Samtidig leger filmen begavet med vores forestillinger om fiktion og dokumentar, sandhed og løgn.

Jon Bang Carlsen præmieres med 50.000 kr for filmen.

Sepideh

er en hyldest til en iransk teenagepige, som har mistet sin far og håber at genfinde ham blandt stjernerne i universet. Ufortrødent og begavet arbejder hun på at træde i den eneste kvindelige iranske astronauts fodspor og studerer derfor astronomi – på trods af sin ensomme mors manglende livsvilje og onklens ganske anderledes ønsker for hendes fremtid.

Berit Madsen fortæller varmt, ligefremt og med stor indlevelsesevne om Sepideh og hendes omgivelser. Filmen er velafbalanceret og skaber stor intimitet med sin hovedperson. Den er aldrig fordømmende, men formår ubesværet at komme helt ind i en ellers fremmed og lukket verden.

Berit Madsen præmieres med 50.000 kr for Sepideh.

PRÆMIERINGER SCENEKUNST 2013

Familieudredning

er et vellykket eksperiment af Marie Rosendahl Chemnitz, Tue Biering og Jeppe Kristensen. I en blanding af enkelhed og kompleksitet, humor og alvor lykkes det at afdække syv menneskers livsbaner, som livets uransagelige veje bringer sammen, skiller ad og bringer sammen igen, idet der samtidig tegnes et tidstypisk billede af en generation, dens drømme og nederlag.

Den minimale og alligevel personlige scenografi er finurlig brugt og tegner klare sceneskift. Instruktionen gør det muligt at føle for og spejle sig i de medvirkende, selvom ingen af dem er scenevante. Præmieringen gives ikke mindst for dette holds vedvarende mod på at afprøve nye scenekunstneriske udtryk.

Vi håber, at de 60.000 kr. vil opmuntre til flere eksperimenter og nye udfordringer.

All my dreams come true

er ikke bange for at blande alle tænkelige scenekunstudtryk. Det er en kitschet tragedie, der er meget morsom med en satirisk/kynisk og samtidig skrøbelig/smertefuld tone. Det er en politisk forestilling, der ikke er politisk korrekt. Til gengæld er den både desperat og smuk i al sin rablende grimhed. Det er livet i alle sine modsætninger. Man føler sig forstemt og i næste øjeblik forunderligt levende som tilskuer.

Christian Lollike, Rufus Didwiszus og Ulrikke Gutbrod er et godt hold. De fortjener de 60.000 kr.

Mass Hysteria

var en dejlig overraskelse tidligt på sæsonen, som siden blev gentaget i forskellige udgaver - alle i stram unison koreografi med ridehjelm, ankelsokker og minimal massehysterisk gestik tilsat synkoperet åndedræt. Bag forestillingen står to koreografer og performere med tæft for fornyelse af duetformen. Marie-Louise Stentebjerg og Ida Elisabeth Larsen kalder deres fælles projekt Two-Women-Machine-Show. Vi er dem taknemlige for at skubbe til vores forventninger til dansen og præmierer Mass Hysteria med 50.000 kr.

Findes der gribbe i Grønland?

spørger Nils P. Munk og Peter Kunz i deres forestilling om manden, der rejste til Grønland for at arbejde og havner på en isflage efter at være forulykket til havs. Ene skuespiller fremtryller Niels P. Munk historien, en visuelt og musikalsk stærk forestilling med ganske få midler. Blot behøver han os, sine tilskuere, for at kunne gøre det. Og da han har et unikt og sikkert greb, nyder vi at lade os dirigere som del i den særlige blanding af fortælling og gestaltning, der kendetegner værket. Fordi formen er både opløftende og løfterig præmieres “Findes der gribbe i Grønland” med 50.000 kr.  

Frygt og Bæven.

Jakob F. Schokkings iscenesættelse af den tyske dramatiker Schimmelpfennigs tekst kaster sig ud fra 15-meter vippen - og lander på benene. Det gammeltestamentelige drama om Abraham og Isak er fremskrevet til en tid, hvor kloden hænger ulmende over et hæklebombet familiescenarie. Med genfortællingen som gennemgående dramaturgisk greb bevæger historien sig frem i stadig hurtigere omdrejninger mod hændelsen på bjerget som den ultimative konfrontation af tro og meningsløshed. Forestillingens vellykkede dynamik skabes i samspillet mellem teksten, musikken, det eminente videodesign og de fine skuespillerpræstationer. På denne baggrund præmieres Frygt og Bæven med 45.350 kr.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)