Mikael Jackson / 50.000

Præmieringer / Kunsthåndværk og design

Mikael Jackson, ARKITEKTONER, 2013. Fotograf: Ann Linnemann

Udvalgets begrundelse:

Bevidsthed og blændende håndværk

Der er tale om to omfattende serier af gitterkonstruktioner eller rumlige stregtegninger – en sort og en hvid, som systematisk undersøger formelle grundspørgsmål som for eksempel balance/ubalance, symmetri/asymmetri, det bærende/det bårne, del/helhed.

På den ene side er disse værker stramme, logiske, disciplinerede og matematiske; på den anden vildtvoksende, legende og skrøbelige. Og det er netop denne dobbelthed, som gør værkerne interessante. Det kræver sin kunsthåndværker at gabe over så vidtspændende et undersøgelsesfelt, men Mikael Jackson får det til at se forbavsende let ud.

Jackson undgår fermt den kedsommelighed, der er den mest almindelige faldgrube ved brugen af stram geometri. For selv om der altid er noget elementært fascinerende ved at bygge med helt simple grundelementer, kan udtrykket også meget nemt havne i et lidt rigidt resultat. Der er dog intet rigidt over Jacksons ”Arkitektoner” – navnet er ambitiøst lånt fra Malevich. Tværtimod er det som om, han får åbnet det stramt formelle, så der bliver plads til billedskabende poesi og fortællende associationer. Og det virkeligt drevne og originale er, at det alene sker i måden, hvorpå hans systemer vendes og drejes.

Mange geometriske skulpturer er sært immaterielle i deres stræben mod abstraktionen. I Jacksons værker er materialet, f. eks. porcelæn og lertøj kombineret i samme skulptur, dog mindst lige så betydningsfuldt som det formelle – materiale og form er faktisk uadskillelige, de spiller overalt sammen på subtil vis. Det giver værkerne en kolossal styrke, at de i kraft af deres materialitet bliver forankret i virkeligheden. Men materialiteten er altid raffineret og underspillet, og den oser af bevidsthed og blændende håndværksmæssig viden og kunnen.

Mikael Jackson, ARKITEKTONER, 2013. Fotograf: Mikkel Mortensen

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)