Tilskud over 100.000 kr. til og med 500.000 kr.

Hvis du har modtaget et projekttilskud over 100.000 kr. til og med 500.000 kr., skal du afrapportere med et regnskab og en beretning. Regnskabet og beretningen skal redegøre for projektets forløb og indfrielsen af de krav, der er fastsat i bevillingsbrevet. Regnskabet skal både underskrives af tilskudsmodtager og af en regnskabskyndig person.

Læs denne side inden du går i gang med at udarbejde dit regnskab.

Inden du går i gang med at udarbejde dit regnskab
Hav det budget, som du indsendte med ansøgningen klar. Hvis du senere har fået godkendt et justeret budget, skal du have det klar. Se om der stilles særlige krav til afrapportering i bevillingsbrevet. Det skal indgå i regnskabet eller i beretningen, hvordan disse krav er opfyldt.

Regnskabet skal udarbejdes i en skabelon, der kan hentes til højre på denne side, hvor du også finder blanket til indsendelse.

Når du har udfyldt regnskabet i skabelonen skal det: udskrives, underskrives, scannes, gemmes på din computer og vedhæftes blanketten sammen med beretningen.

Regnskabet skal indeholde følgende:

  • Indtægter og udgifter
  • Sammentællinger af både indtægter og udgifter og et samlet resultat
  • Budgetposter fra ansøgningen skal være sammenlignelige med regnskabsposter.
  • To underskrifter med dato: en fra tilskudsmodtager og en fra en regnskabskyndig. Nedenfor findes en vejledning, som skal gives til regnskabskyndig sammen med regnskabet i forbindelse med gennemgangen af regnskabet.

Sammen med regnskabet skal der indsendes en beretning om, hvordan tilskuddet er brugt. I beretningen skal der redegøres for følgende:

  • Hvordan projektet er udført i overensstemmelse med det formål tilskuddet er bevilget til
  • Afrapportering på eventuelle særlige mål, der er opsat i bevillingsbrevet
  • Afvigelser fra senest godkendte budget
  • Regnskabskyndiges underskrift (se mere nedenfor)

Det skal du vide, når du vælger regnskabskyndig
Begrebet regnskabskyndig anvendes i bekendtgørelsen som alternativ til revisor. Det er for at give mulighed for at kontrol af regnskaber for tilskud på under 500.000 kr. kan ske af en ikke-faguddannet revisor, da det kan betyde en besparelse af tid og penge for tilskudsmodtager.

Der er to karakteristika, der bør være opfyldt for, at en person kan udfylde ”rollen” som regnskabskyndig: Uafhængighed og kompetence.

Uafhængighed vil sige, at den regnskabskyndige ikke kan være den samme, som underskriver regnskabet eller løser opgaver, som er en del af projektet, herunder bogføringsopgaven. Hensigten er, at det er ”andre øjne”, der gennemgår projektet og at den pågældende med sin underskrift giver en øget sikkerhed for, at der ikke foreligger væsentlige mangler, fejl eller misbrug.

Kompetence vil sige, at vedkommende skal have en faglig kompetence til at gennemgå regnskabet i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik. Det betyder, at gennemgangen skal ske under iagttagelse af bestemmelserne i § 10, stk. 2. Det betyder, at den regnskabskyndige i et passende omfang skal efterprøve, om:

  • Regnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler
  • Tilskudsbetingelserne i bevillingsbrevet er opfyldte
  • Tilskuddet er anvendt efter formålet
  • Tilskudsmodtager har ”taget skyldige økonomiske hensyn” dvs. ageret økonomisk fornuftigt
  • De oplysninger, som tilskudsmodtager har meddelt Kulturstyrelsen om opfyldelsen af projektets eller aktivitetens formål og mål, er dokumenterede.

Det er tilskudsmodtageres ansvar, at den valgte regnskabskyndige opfylder ovenstående krav.

Vejledning til den regnskabskyndige
Vi har udarbejdet en vejledning, som du som tilskudsmodtager kan vedlægge til den regnskabskyndige, der skal efterprøve regnskabet. Hent vejledningen som pdf.

Når du har indsendt din afrapportering
Når du har indsendt blanketten, vil du automatisk modtage en kvittering for indsendelsen på den mailadresse, du har oplyst. Kulturstyrelsen vil efterfølgende gennemgå det indsendte, og du vil høre fra os senest 8 uger efter indsendelsen.

Behold dine kvitteringer
Vi vil ikke have bilag, kvitteringer mv. sammen med regnskabet. Men Kulturstyrelsen kan bede om dokumentation for projektets økonomi, i fem år fra udgangen af det år, hvor projektet er afsluttet. Du skal derfor gemme regnskabsmateriale, dvs. bilag og kvitteringer i den periode.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)