Statens Kunstfonds Legatudvalg for Musik præmierer ni musikværker fra 2014 og 2015

Legatudvalget begrunder sine præmieringer således:

Rezwan Farmi / Rest in Beats: ”Stadig med, stadigvæk” (EP 2014).
Begrundelse: ”Sangskriveren Rezwan Farmi er et bedårende legebarn, en elektronisk Pippi Langstrømpe, der åbenlyst elsker at vende vrangen ud på sine yndlingsord, så de hele tiden betyder noget nyt. Hun smider med sine melodilinjer musikalske pandekager op i loftet og går på bordene. Sammen med sin partner scratcher og producer, Sebastian Rønde Thielke, som originalt smider ”beats & grus” i maskineriet, har hun skabt et storswingende univers fyldt med overskud og skæv humor. Og midt i alt det lyse, udadvendte løber der en smuk understrøm med hundrede spørgsmål til alt det koksede i tilværelsen.”

Communions: ”Communions EP” (EP 2015, Tough Love Records).
Begrundelse: ”Selvom Martin Rehof synger om rastløshed og at ”Waiting here forever, takes so long”, så er venteværelset ind til voksen, udstyret med den type sort og cigaretter, som gør ungdommelig venten forløsende og værd at blive i. Elektriske underdelinger fra bas og trommer bliver kysset på af lange, metalliske guitarflader og keyboard-bårne tågehorn. Muligvis satte Communions sejl fra firserrocken, men vokalen kommer fra det dybeste i en ung mand og bliver båret af en inderlig, rastløs energi. Og sammen skaber bandet egen lyd, fra en ny generation af bløde rockere.”

Dissing og Las: ”Min mormors gebis” (Album til Jakob Martin Strids bog af samme navn, april 2015, Sony Music entertainment).
Begrundelse: ”Hvem krammer det vilde barn, hvem roser ballademageren, hvem folder sørøver fantasien ud og ikke ind, på barnet der går planken ud? På Min Mormors Gebis har Dissing og Las taget sine mange års bandsamarbejde med ind i en generøs musikalitet og søsat Strids skæve børneunivers. Denne udgivelse er en musikalsk strittende børste og en poetisk urskov til det rodede børneværelse og det energiske barn. Det er en udgivelse, som er enestående i sin afsøgning af både mørket og lyset i en barnlig fortælling.”

Anders Filipsen & The Black Nothing: “Paths” (Album, oktober 2015, ILK).
Begrundelse: ”Anders Filipsen har med sin tentet The Black Nothing skabt en flot sammenhængende udgivelse, der bevæger sig i en stor og vildtvoksende skov af genrer og stilarter fra jazz/freejazz, improvisation, nutidig kompositionsmusik, avantgarde rock, afrikansk mm. ”Paths” er musikalske stier, der bugter sig ud i dette mangfoldige genrelandskab: der er smukke melodier, naivistiske melodier, mørke, ambiente lydlandskaber, heftig freeform jazz. Men alt sammen musik med et meget personligt aftryk i kompositionerne, en klar, lydlig gruppeidentitet og ikke mindst spillet og sunget med en dejlig friskhed. Ind og ud af snirklede stier med ørerne på en mørk, men også frodig og glædesfyldt rejse.”

Simon Steen-Andersen: “Staged Night /Inszenierte Nacht” (2013) (Værkopførelse med ensemble Ascolta på SPOR Festival, 10. maj 2015, Danmarkspremiere).
Begrundelse: ”Værket ”Inszenierte Nacht” er Simon Steen-Andersens iscenesatte opdatering, genfortolkning og manipulation af fire klassiske værker af J.S Bach, Robert Schumann, WA Mozart og Maurice Ravel. Publikum blev ført ind i et natligt rum af lyd og billeder: det rum, hvor dagens virkelighed opløses og forvandler sig til sælsomme og forvredne drømmesyner og -lyde. Og denne iscenesatte nat og dens drømme spændte vidt over humor, grumhed, det groteske og mareridtsagtige, en transvestitisk natklubsangerinde, dæmoner, spøgelser, ensomhed og skønhed. Det var vildt og afsindigt- og enestående.” 

Jeppe Just Christensen: "Songs & Movements” (Album, Dacapo, november 2015).
Begrundelse: ”Værket "Songs & Movements” er langt fra perfekt. Al lyd bliver frembragt af instrumenter, der er indkøbt på loppemarkeder, fundet på genbrugspladser, eller oprindeligt slet ikke var instrumenter. Det uformående bliver her stillet frem, men det skammer sig ikke. Tværtimod opstår der en musik, der boltrer sig i lysten ved lyd. Også en ambitiøs, klassisk lyd. Det er som om der øjnes et tydeligt, ædelt formål. Vi er endnu bare langt fra at nå det mål. Det minder meget om vores hverdag. Det er meget menneskeligt, det har humør, og samtidig er det dybere end som så. Man bliver ikke lige sådan færdig med det.”

Karsten Fundal / Efterklang: “Leaves - the colour of falling” (Opera, 2015).
Begrundelse: ”På Copenhagen Opera Festival i 2015 kunne man få en helt enestående musikdramatisk oplevelse: Karsten Fundals, Efterklangs og Ursula Andkjær Olsens opera “Leaves - The Colour of Falling”. Iscenesættelsen indtog et usædvanligt rum - atombunkeren under det tidligere København Kommunehospital - og gjorde det til en magisk, musikalsk labyrint, hvor mærkelige hændelser udfoldede sig. Fundal og Efterklang svøbte rejsen gennem labyrinten i en musik, hvor moderne   elektronisk musik og klassisk opera smeltede sammen i et helt nyt og alligevel velkendt udtryk.”

Jeppe Ernst: “Etudes - Koral (III) og Nocturne (IV)” (for ansigtsmuskulatur) (2014. Uropførelse på Klang Festival, 3. juni 2015).
Begrundelse: ”En af de mest forunderlige oplevelser på dette årst Klang Festival var uropførelsen af Jeppe Ernsts to etuder for ansigtsmuskulatur: “Koral” og “Nocturne”. Musikken formidles ikke gennem lyd, men gennem bevægelser i performernes  ansigter. Musikken kræver et intimt rum og giver til gengæld en intens oplevelse af nærvær og koncentration. Den er grænseoverskridende i den basale forstand, at den flytter grænserne for, hvordan vi kan opleve musik, og for hvad musik kan være.”

Lydmor / Jenny Rossander: ”Y” (Album, Mermaid Records, maj 2015).          
Begrundelse: ”Lydmors inderligt pigede og dansable univers lyder som en fest og en smerte med hinanden i hånden, i gang med at trampe en ny sti i elektropop. Sangene skaber med det samme billeder, alle skrøbelige i deres scenografi, men med al den styrke, der ligger i at turde være bange, ulykkelig, på piller og vidunderligt forelsket i livet.”

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)