Irene Becker

Modtager af Statens Kunstfonds hædersydelse, tildelt i 2016

Irene Becker

Begrundelse for indstillingen

Irene Becker, f. 1951, startede sit kompositoriske virke som pioner i kvinde rock bandet Hos Anna. Siden er det fællesskabet i musikken, brudfladerne og den kunstneriske grundforskning, der tegner billedet af en kompromisløs og risikovillig kunstner.

Irene Becker er på livslang udforskning i det musikalske grundmateriale. Hun anskuer altid den musikalske helhed, der er altid plads til samskabelse og improvisation, og hun sætter rammen med stor integritet og autoritet.

Hendes musik kan ikke rubriceres i en bestemt genre. Det er verdensmusik i ordets egentlige forstand – velfunderet i klassisk kompostionsmusik og med tydelige spor af års virke i mange forskellige musikalske kulturer, folkemusik, jazz og fri improvisation.

Irene Becker er kendt som en solid og samlende hjørnesten i det eventyrlige og livslange samarbejde ed New Jungle Orchestra. Herudover har hun bl.a. komponeret for små og store ensembler, teater, kor og filmmusik.

Særligt stærkt står hendes tre udgivelser, hvor hun som samarbejdende komponist træder i karakter og skaber et mættet, smukt og helt særegent univers.

Dancing on the Island (Olufsen 1993)
Samarbejdet mellem Irene Becker og Sainkho Namtchylak fra Tuva var et banebrydende nybrud i bølgen af verdensmusik i midten af 90’erne.

Her demonstrerer Irene Becker sin stærke vilje til at gribe og undersøge hele spekteret i den menneskelige stemme som instrument og at give den klar og forståelig musikalsk form, skønhed og intention.

Xong for the blue moon (2006)
Er kompleks og skøn musik, hvor Irene Becker tydeligt viser sin store erfaring i at skabe nyt musikalsk udtryk i mødet mellem forskellige kulturers rytmiske finurligheder og harmoniske udfordringer.

I titelnummeret Xong for the Blue Moon trækker Irene Becker på sit kendskab til verdensmusikken med indiske og andre folkloristiske referencer i en fri og skøn fabulerende form.

Magic Mystery Moon (2015)
Citat fra den 5 stjernede anmeldelse i Gaffa:
”Musikken er skrevet af Irene Becker, mens teksterne er hentet hos store litterater som Emily Dickinson, Vagn Lundbye og Ib Michael. Pladen åbner med den stærke Heart we will forget, hvor amerikanske Kirk Knuffke supplerer med mageløst kornetspil. Lumholts grønlandske ophav træder ofte frem, når hun med ordløs sang forener nordlyset og inuitkulturen.”

Fakta om hædersydelser fra Statens Kunstfond
Hædersydelser fra Statens Kunstfond er livsvarige og kan tildeles kunstnere, der har en sådan kunstnerisk produktion bag sig, at vedkommende har placeret sig afgørende som kunstner.

Tildelingen sker alene på grundlag af en vurdering af kvaliteten i den kunstneriske produktion.

Der er i alt 275 hædersydelser til rådighed. Fordelingen af hædersydelserne er fast fordelt på de enkelte kunstarter.

Ydelsernes størrelse bliver reguleret efter modtagerens øvrige indtægt og bliver beregnet hvert år på baggrund af et gennemsnit af modtagerens skattepligtige indkomst i de seneste tre år.

Kunstnere, der har en gennemsnitlig skattepligtig indkomst på ca. 387.000 kr./år eller derover, modtager ingen ydelse.

Den maksimale ydelse udgør ca. kr. 156.100 kr./år før skat.

Læs mere om Statens Kunstfonds hædersydelser

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)