Danish Design Makers – sammen er vi klogere, stærkere og mere synlige

”De senere år er der flyttet så meget produktion ud af Danmark, at dansk produktion snarere er en undtagelse end en norm. Den udfordring tager vi op med ”Made Here”, hvor vi skaber en ny kollektion af konkurrencedygtige møbler produceret i Danmark.”

Sådan banker Thomas Albertsen hovedet på sømmet, når han bliver spurgt om Danish Design Makers nye projekt. Et projekt, der er lige dele undersøgelse, udvikling og udstilling. Danish Design Makers er en forening, der startede for to år siden med et manifest og en udstilling, der satte såvel etablerede som unge designere stævne for at skabe fokus på talentmassen i Danmark og det, man kan lære af hinanden. I år er det tredje gang, at foreningen, der er frivilligt drevet og initieret af de tre designere, Thomas Albertsen, Øivind Alexander Slaatto og Antonio Scaffidi, udstiller internationalt. Den kommercielle messe for de store brands i europæisk kontekst IMM Køln er destinationen for foreningens tredje og nye udstilling, der sætter lokal produktion på dagsordenen.

Danish Design Makers på studietur til danske producenter for at blive klogere på lokal produktion. (foto: Danish Design Makers).

Tæt samarbejde med lokale producenter

”Made Here” er titlen, og Danish Design Makers har modtaget støtte til at udstille
et kuld af prototyper i Køln, der er baseret på konkurrencedygtig lokal produktion i Danmark. 20 designere er blevet inviteret til at deltage på ”Made Here”, der også inkluderer en 2-dages studietur til syv forskellige danske virksomheder med produktion i Danmark. ”Alle er med til at betale en del af gildet, ligesom vi samarbejder med så mange sponsorer og partnere, som vi kan; for foreningen er baseret på frivillig arbejdskraft. Vi arbejder alle på vores tegnestuer ved siden af, og derfor skal der også helst komme noget ud af udstillingen. At den rigtige producent kigger forbi. At vi bliver lagt mærke til i medierne. I sidste ende handler det for os om at skabe en bæredygtig karriere på at skabe møbler, vi tror på,” forklarer Albertsen. ”At holde produktionen i Danmark skaber langt bedre sammenhængskraft mellem både designer og producent og producent og slutbruger, fordi dialogen og processen er fleksibel, når producenten bor i baghaven.”

Fælles indsats og kommercielle ambitioner

Ved at udstille som et samlet brand opnår de godt 16 individuelle designere, som feltet er endt med, langt større professionel opmærksomhed og synlighed, end hvis de udstillede som solister. “16 designeres netværk, sociale platforme og viden genererer langt mere tilsammen, end hvis vi alle blot arbejdede hver for sig,” forklarer grundlægger Thomas Albertsen. “Det er også derfor, vi sætter barren højt og udstiller på IMM Cologne, for Køln-messen har Milano Designweeks hype i en overskuelig skala med et mere professionelt og fagligt fokus. Vi lægger ikke skjul på, at vi både er ambitiøse og kommercielle med det, vi laver i Danish Design Makers, for vi skal jo leve af det,” forklarer designeren.

Læs mere om Danish Design Makers www.danishdesignmakers.com

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)