Anders Ruhwald – en keramikers fortolkning af en by under forandring

Når keramiker Anders Ruhwald går til leret, er det oftest med en konceptuel overbygning til processen. Den danske kunstner, der er uddannet på Bornholm og i London, er vidt berejst og er en af de få keramikere, der har sin internationale udstillingskalender fuld de næste to år frem. Siden han i 2007 flyttede til USA for at blive Head of Department og Artist in Residence på Cranbrook Academy of Art udenfor Detroit har Anders Ruhwald oplevet en øget anerkendelse af sin postition. Han har udstillet mere end 80 gange internationalt de sidste ti år, holdt foredrag i hele verden og skabt kommercielle produkter for bl.a. det verdenskendte designbrand Established & Sons.

Tidligere lå her masser af boligbebyggelser, men nu er her stille. Detroit er under afvikling, og den triste kendsgerning bruger Ruhwald kunstnerisk i sin installation (foto: Jesper Bundgaard).

Nyt projekt i industribyen Detroit

En omdannet lejlighed i et tidligere, nu øde boligkvarter i Detroit er rammen om Anders Ruhwalds nye projekt, der tager byens sociale, økonomiske og psykologiske deroute under kunstnerisk refleksion. Ruhwald skaber den permanente installation i en lejlighed, som han har købt for et mindre beløb i et af de affolkede områder i Detroit, der er opstået i kølvandet på den økonomiske krise. Tidligere sørgede byens stålvalseværker og velrenommerede bilindustri for arbejdspladser og økonomisk vækst. Tidligere var der 10.000 bygninger, nu er hele områder sygnet hen eller blevet revet eller brændt ned. Og netop ilden og den sorte farve bliver gennemgående temaer i installationen, fordi de tidligere store industrier i byen havde ilden som redskab. Derudover er ilden den faste følgesvend for en keramiker, som man er nødt til at spille konstruktivt sammen med for at lykkes, og ilden repræsenterer således både en destruktiv og en konstruktiv kraft.

Sort, forkullet og brændt

Installationen ”Unit 1, 3583 Dubois St.” – dvs. lejlighed 1 på Dubois Street 3583 – er en ud af fire lejligheder i en bygning, der tidligere lå i et område med 60-100 boliger. Nu er der kun fire tilbage, hvoraf de to er kirker. Ruhwald transformerer lejligheden og genskaber interiøret med objekter i keramik, metal og glas. Alt er sort. Sort som i forkullet og brændt. Sort som i depression. Sort som i en ikke-farve med signifikant symbolværdi, der refererer til det forandrede og ukontrollerbare. ”Min installation er ikke en kommentar til konsumkulturen, men et psykologisk greb i konkret form – som en fysisk historie om en by i forfald, armod og deroute – på flere planer,” fortæller Ruhwald og fortsætter: ”Installationen sætter spørgmålstegn ved, hvad der sker med vores hukommelse af en beboelse, når den forsvinder”. Den 110 kvadratmeter store lejlighed kan ses, opleves og undersøges af gæsterne, som Ruhwald håber får en anderledes oplevelse og et nyt blik på deres by og den transformation, der sker, mens de lever i den. Det skal desuden være gratis at besøge ”Unit 1, 3583 Dubois St.”, og projektet er igangsat af Anders Ruhwald selv, men opnår yderligere støtte fra hans lokale galleri i Chicago, John S. and James L. Knight Foundation, og andre partnere.

Læs mere om Anders Ruhwald  på www.ruhwald.net

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)