Om udstillingen

Udstillingen "Everyday Life - Signs of Awareness" vises på 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa mellem 5. august og 5. november 2017.

130 eksempler på dansk design

Kay Bojesens gyngehest, kontorstolen KEVI og en halskæde af Irene Griegst. Det er bare nogle af de mere end 130 eksempler på dansk kunsthåndværk og design, man kan opleve på Japans førende museum for samtidskunst 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa mellem 5. august og 5. november 2017. Det er første gang at museet viser en så stor udstilling med fokus på design.

Formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design Astrid Krogh siger: ”Det er en fantastisk mulighed for at vise bredden i dansk kunsthåndværk og design på 21st Century Museum of Contemporary Art, som er et af Japans mest anerkendte museer. For Statens Kunstfond er det vigtigt at give danske kunsthåndværkere og designere mulighed for at bliver eksponeret internationalt. Med udstillingen skaber vi mulighed for at bygge videre på den gensidige udveksling mellem den danske og japanske design- og kunsthåndværkscene, som har fundet sted de seneste 150 år.”

Vores daglige liv i fokus

Udgangspunktet for udstillingen ”Everyday Life – Signs of Awareness” er hverdagen i både Danmark og Japan. Værker fra mere end 70 danske kunsthåndværkere og designere bliver vist på den 800 kvadratmeter store udstilling, der stiller skarpt på en lang række løsninger og konceptuelle overvejelser, der handler om vores daglige liv. Det kan være et bestik, som er designet til at give den bedste spiseoplevelse, eller for eksempel en lampe, som skaber et særligt blødt og varmt lys midt i vores mørke og kølige ende af verden.

Japans samtidsmuseum og dansk design

Det er ikke første gang, at 21st Century Museum of Contemporary Art fremviser værker af danske kunstnere. Kunstgruppen SUPERFLEX åbnede sidste år en udstilling på museet, og museets samling tæller også et værk af keramiker Bodil Manz og et permanent værk i museumsparken af Olafur Eliasson.Udstillingen er kurateret af museets chefkurator Hiromi Kurosawa i samarbejde med den danske designer Cecilie Manz, der netop ser den danske designkulturs blik for hverdagen som en afgørende kvalitet.

Kurator og designer Cecilie Manz siger: ”Hverdagen udgør størstedelen af vores liv, og derfor giver det god mening at skabe et fokus på, hvordan vi hele tiden forsøger at indrette den så godt som muligt gennem funktionelle og æstetiske kunsthåndværk- og designgenstande og løsninger. Det er alt sammen med til at definere og give kvalitet til vores hverdag. Det kan være i form af en undseelig dåseåbner i bukket stål, en smuk patineret stol i træ, et nyt materiale, et bogstav eller en krukke, der får os til at stoppe op af betagelse.”

Som udstillingens titel, ”Everyday Life – Signs of Awareness”, understreger, så handler hverdagens design ofte om en skærpet opmærksomhed. Den danske designkulturs interesse i hverdagen viser både alle dyderne frem og giver samtidig mulighed for at vise den store alsidighed i feltet. 

Hverdagsgenstande gennem generationer

Med hverdagen i fokus vil udstillingen forsøge at udvide perspektivet på dansk design til at være mere end de velkendte designprodukter og løsninger, som mange kender. 

En lang række af objekterne kendes fra hverdagslivet, og de er så almindelige, velkendte og velfungerende, at man slet ikke er opmærksomme på dem som resultater af ekstraordinær og vellykket formgivning. Det kan være den velkendte J39-stol af Børge Morgensen, som har eksisteret i flere generationer i danske hjem og institutioner, Knud V. Engelhardts bløde skiltefond, der er med til at sætte en rolig og tryg atmosfære i byen, eller Jens H. Quistgaards undselige hajfinne-dåseåbner, der findes i mange danske hjem.

Flere af dyderne i den danske designtradition går igen i japanske hverdagsobjekter, men ikke nødvendigvis på samme måde. 

Kurator og designer Cecilie Manz siger: ”Håndværk, en stærk materialeforståelse og en opmærksomhed på detaljen kendetegner både den japanske og danske designtradition. Men vores hverdag er helt forskellig. På den måde kan hverdagsgenstande gøre os klogere på hinanden og skærpe vores opmærksomhed for, hvordan vi skaber det gode liv.”

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Du kan sige nej tak ved at klikke her.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)