Den Danske Pavillon 2009

The Collectors. Foto: Anders Sune Berg
test

Elmgreen & Dragset

I 2009 blev udstillingen i den Danske Pavillon i Venedig kurateret af den dansk-norske kunstnerduo Michael Elmgreen og Ingar Dragset. De skabte en fælles nordisk udstilling med titlen, The Collectors, der inddrog både Den Danske og Den Nordiske Pavillon. Elmgreen & Dragset stod for udstillingens overordnede kuratoriske greb, hvortil de inviterede 24 internationale kunstnere til at bidrage til udstillingen.

Projektet var initieret af Office for Contemporary Art Norge, der var værtsorganisation for Den Nordiske Pavillon, og Kunstrådets Internationale Billedkunstudvalg. Intensionen bag projektet var at bryde med den nationale repræsentation og i stedet skabe et ”transnationalt naboskab” midt i Biennalens Giardini-område – et udstillingsområde, der traditionelt er dedikeret til de nationale pavilloner.

De deltagende kunstnere og designere var: Thora Dolven Balke, Massimo Bartolini, Hernan Bas, Guillaume Bijl, Maurizio Cattelan, Elmgreen & Dragset, Pepe Espaliú, Tom of Finland, Simon Fujiwara, Han & Him, Laura Horelli, Martin Jacobson, William E. Jones, Terence Koh, Jani Leinonen, Klara Lidén, Jonathan Monk, Nico Muhly, Norway Says, Henrik Olesen, Nina Saunders, Vibeke Slyngstad, Sturtevant og Wolfgang Tillmans.

Christine Buhl Andersen, daværende formand for Kunstrådets Internationale Billedkunstudvalg begrundende udstillingskonceptet således:

”Et samarbejde mellem den danske og den nordiske pavillon er oplagt, fordi vores pavilloner er naboer i Venedig. Elmgreen & Dragsets ide om at skabe et total iscenesat og sammenhængende kvarter med og omkring de to pavilloner, vurderer vi vil blive en fantastisk platform for dansk kunst midt i den støjende og overvældende kontekst, som Venedigbiennalen er.”

Udstillingens koncept

Med titlen”The Collectors” omdannede Elmgreen & Dragset Den Danske og Nordiske Pavillon til én udstilling bestående af to forbundne fiktive forestillinger – en allegorisk fortælling om beboer med forskelligt begær og psykologier.

De to pavilloners villa-lignende arkitektur iscenesatte en hjemlig intimsfære, som midt i biennalens hektiske omgivelser fokuserede på det særegne, personlige og private, hvor temaer som begær, hengivenhed, kulturelle ambitioner, seksualitet og forfængelighed blev sat i relation til de rumlige og arkitektoniske omgivelser. De besøgende blev inviteret indenfor i pavillonernes private rammer med spisestuer, soveværelser, møbler, ildsteder, loftsmosaik i farvet glas og kunstværker – genstande som røber de fiktive beboers historie og livsstil.

En ejendomsmægler viste rundt i Den Danske Pavillon, som var sat “Til Salg”, mens han berettede om de Ingmar Bergmanske familiedramaer, som havde udspillet sig i huset. En lang swimmingpool ledte videre til Den Nordiske Pavillon, som var iscenesat som en flamboyant ungkarls hybel. Her mødte de besøgende sporerne efter den tidligere, mystiske beboer Hr. B, og stødte ind i en dekadent gruppe af unge mænd, som sad og nippede til vodka-tonics i et interiør, der var som taget ud af et David Hockney maleri.

Som titlen antyder, havde kuratorerne valgt at gøre de psykologiske aspekter af identitetsskabelse gennem fysiske objekter til udstillingens tematiske omdrejningspunkt: Hvorfor samler vi på ting og omgiver os med dem i hverdagen? Hvilke begærsmekanismer styrer vores valg? Den komplekse fortælling i dobbeltudstillingen blev således formet af pavillonernes interiør med tøjet i garderobeskabet, porcelænet i køkkenet, kunsten på væggene og bøgerne i biblioteket, der gradvist åbenbarede de fiktive beboeres identitet, lidenskab og melankoli.

‘The Collectors’ var ikke en gruppeudstilling i traditionel forstand. Pavillonerne gennemgik en omfattende ombygning, og de mere end 20 kunstnere og designere bidrog til at skabe en anderledes udstilling, der mere fremstod som en filmkulisse end en konventionel kunstudstilling. Med deres iscenesatte udstilling ønskede Elmgreen & Dragset at skabe en unik følelse af intimitet, som stod i modsætning til Biennalens officielle og formelle karakter.

 

Du kan læse mere om udstillingen og The Collectors på projektets egen hjemmeside her

 

Om Elmgreen & Dragset

Michael Elmgreen (f. 1961, København, Danmark) og Ingar Dragset (f. 1969, Trondheim, Norge) bor og arbejder i Berlin. De har arbejdet som kunstnerduo siden 1995. I løbet af de seneste 10 år har de udstillet på adskillige internationalt anerkendte institutioner heriblandt Tate Modern, Serpentine Gallery, MCA Chicago, New Museum, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, Hamburger Bahnhof, MMK Frankfurt, Louisiana Museum for Moderne Kunst, Moderna Museet, Bergen Kunsthal, Malmö Konsthal og Kunsthalle Zürich.

Elmgreen & Dragsets kunstneriske projekter er ofte karakteriseret ved en undersøgelse af offentlige og private rum, af anvendelsen af disse og af de scenografier og magtrelationer, der er på færde i dem.

Udpegning af kunstnerne

I 2009 var det Kunstrådets Internationale Billedkunstudvalg, der havde ansvaret for Danmarks deltagelse på Venedig Biennalen, hvor Danmark har deltaget siden 1895. I overensstemmelse med udvalgets vision om at se dansk kunst i et bredere internationalt perspektiv, var det udvalgets ønske at bidraget i til Venedig Biennalen i 2009, på en kunerisk nytænkende måde, og skulle reflektere over kunstens situation i en globaliseret verden. Samtidig ønskede udvalget at Venedig Biennalen blev benyttet bedst muligt som platform for promovering og synlighed af dansk kunst i udlandet. 

 

 

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)