Processen giver god mulighed for at tale om, hvad et hul er

18.5.2015

Kunst er et møde med kunstneren, os selv og hinanden. Kunsten giver os indsigt, gør os mere reflekterede og skaber nye fællesskaber.  Det vil børn og unge i hele landet den kommende tid erfare, da Statens Kunstfond har netop bevilget tilskud til 82 huskunstnerprojekter.

  • Chris Minh Doky kommer ud på 8 gymnasier landet over og sikrer, at eleverne kommer helt tæt på musikken og på egen krop oplever forskellen mellem dét at spille samtidigt og det at have ægte sammenspil. Fokus er på håndværk, tilstedeværelse i nuet, frigørelse fra selvfiksering. Håndgribelige eksempler på hvordan man kommer ind i musikken, og hvordan den tilgang kan bruges på alle dele livet, i en verden der i stigende grad leves isoleret.
  • 120 unge i Vejle Kommune vil deltage i en bannerworkshop med Gudrun Hasle og plakatworkshop med Frans Jacobi. Der afsluttes med en samlet aktion/demonstration i byrummet, og dokumentation af processen installeres efterfølgende på Kunstmuseet.
  • 24 børn fra vuggestuen Røde Rose vil sammen med billedkunstner Marianne L. Jørgensen deltage i et rumligt og et todimensionelt forløb. I første del af forløbet skal børnene lave en indre støbning af udhulet ler. Processen giver god mulighed for at tale om, hvad et hul er. I anden del af forløbet skal børnene arbejde med at lave tryk. Det handler her om at finde forskellige objekter i vuggestuen, som kan indgå og bruges til at trykke med.
  • 10 unge blinde i alderen 17-19 år fra Instituttet for Blinde og Svagsynede vil under Kristina Steinbock kyndige ledelse i projektet ’At kradse i overfladen’ udforske sammenhængen mellem den taktile og den visuelle verden og blive introduceret til forskellige kunstneriske udtryksformer.
  • Poetryslammeren Frank Langmack vil i tre uger sikre, at 150 elever på Næsgaard Efterskole fordyber sig i lyrikkens verden.
  • Billedkunstner Kristina Ask inspirerer to 7. klasser på Møn Skole til at forholde sig til deres ø gennem billedsproget. Forløbet indledes på øens lokale kunsthal, der viser den tyrkiske billedkunstner Ayse Erkmens stedsspecifikke udstilling By Nature. Derefter bevæger eleverne sig selv ud i landskabet for at finde skulpturelle/ visuelle løsninger, som æstetisk transponere de unges egne fortællinger.
  • På Rybners Gymnasium i Esbjerg vil Marc Eric Berstein stimulere de studerende gennem den rytmiske musik til at være skabende og kunstneriske i deres tanker om, følelser for og associationer i forhold til den verden de lever i. Denne bevidstgørelse vil basere sig på elevernes instinktive og naturlige, medfødte talenter og ikke på kundskabsbetinget lærdom. Der vil blive arbejdet med det, der instinktivt føles rigtigt for eleverne - først derefter skal eleverne koncentrere sig om analysen.
  • 250 elever fra udskolings- og gymnasieklasser i Kolding Kommune skaber sammen med danser Ingrid Kristensen en række danse inspireret af Trapholts udstilling om fetich i mode og design. Eleverne skal prøve kræfter med en anderledes og mere sanselig udtryksform, end de fleste vil være vant til.

Dette er blot nogle få eksempler på huskunstnerforløb, som Statens Kunstfond har givet deres økonomiske opbakning, så børn og unge får mulighed for at møde professionelle kunstnere og få et indblik i de kunstneriske, skabende processer.

Børn og unges møde med kunsten er af den største vigtighed
Statens Kunstfonds Huskunstnerudvalg, har netop behandlet 130 ansøgninger og blandt dem prioriteret 82 projekter inden for arkitektur, billedkunst, kunsthåndværk og design, litteratur, musik, scenekunst.

Udvalget har lagt vægt på geografisk spredning og på at tilgodese forskellige grupper af børn og unge samt forskellige institutionstyper. Udvalget har i prioritering af de mange ansøgninger lagt stor vægt på kunstnerisk kvalitet, og på at børn og unge møder kunstnere med et aktivt virke. Rene pædagogiske forløb og sociale projekter er ikke blevet prioriteret.

”Børn og unges møde med kunsten er af den største vigtighed. Der findes særlige øjeblikke i mødet med kunst, hvor vores øjne bliver åbnet på ny og vi får et nyt blik på os selv og verdens omkring os. Statens Kunstfond arbejder for, at alle borgere kan møde samtidskunsten - også børn og unge. Med Huskunstnerordningen sikrer Statens Kunstfond at de yngste generationer møder nogle af landets mest talentfulde kunstnere.”
- siger  formanden for Huskunstnerudvalget, Sara Topsøe-Jensen.

Om Huskunstnerordningen
Huskunstnerordningen giver børn og unge mulighed for at få indblik og erfaring i kunstneriske processer gennem et møde med en professionel, aktiv kunstner. Et møde, der er involverende og giver børn erfaring med aktivt at følge, deltage og fordybe sig i en professionel kunstnerisk proces på kunstens egne præmisser. Et møde, der styrker børn relation til kunst, gribe dem, og anspore dem til en kritisk og til en kritisk og nysgerrig tilgang til og afsøgning af verden.

Næste ansøgningsfrist er 1. september 2015.
Læs mere om Huskunstnerordningen

For yderligere oplysninger
Kontakt:
Jane Kjellin, tlf. 3373 3370
 

Siden er sidst opdateret: 24.8.2016

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)