"Kunst i det offentlige rum er ikke for forskrækkede kunstnere"

Elisabeth Toubro har skabt et nyt værk helt specielt til Nørre Gymnasium. Kunstneren fortæller her, hvordan værket blev til, og hvorfor det er særligt at producere kunst i det offentlige rum.

24. august 2016

Elisabeth Toubro har skabt et nyt værk helt specielt til Nørre Gymnasium. Kunstneren fortæller her, hvordan værket blev til, og hvorfor det er særligt at producere kunst i det offentlige rum.

”Det fedeste ved at lave en opgave i det offentlige rum er, at kunsten kan betyde noget for andre. Den kan sætte gang i hårde diskussioner om, hvad kunst udtrykker. Når kunst bliver udstillet på museer og i kunsthaller, har den på forhånd fået et kvalitetsstempel, som betyder, at vigtige diskussioner ofte er fraværende", siger kunstner Elisabeth Toubro, som har lavet det nye kunstværk Speakers Corner for Future Wisdom på Nørre Gymnasium i København:

"I det offentlige rum sker der noget. Der er nogen, der mener noget om det, jeg har lavet. Det giver en enorm vitalitet og et enormt nærvær, som, jeg har fundet ud af, er vidunderligt”. 

Og hun ved, hvad hun taler om. Elisabeth Toubro har udført flere store værker, som mange har en mening om. Pergolaporten (2009) til politigården i Kalmar i Sverige, Torvenes Brøndsløjfe (2003) til Store Torv i Århus og Byfraktal (2000) til Søren Kierkegaards Plads ved Det Kongelige Bibliotek i København.

Det særlige sted og de store sammenhænge

Hendes nye kunstværk er vokset ud af idéen om at skabe mødepunkter for udveksling af forskellige former for rationel og irrationel viden. Idéen og værket forholder sig direkte til Nørre Gymnasium som sted, til gymnasieelevernes virkelighed og til de ønsker og forbehold, som arkitekterne og opdragsgiverne havde. 

Klare rammer og kunstnerisk frihed

”Kunst i det offentlige rum er i virkeligheden ikke for forskrækkede kunstnere. Når der er tale om et stedsspecifikt værk, skal kunstneren have en råhed. Man må erkende, at man som kunstner ikke står alene, men er omgivet af masse mennesker, der mener noget”, siger Elisabeth Toubro:

”Min erfaring er, at man skal være omhyggelig med at spørge ind og høre, hvad opdragsgiverne og brugerne ønsker sig. Det er vigtigt at gøre sit forarbejde grundigt, så opgaven bliver afgrænset fra starten. Det er ikke et problem, at kunstneren har rammer. Det er et problem, hvis der ikke er kunstneriske frihed, når først rammerne er sat.”

Se flere anbefalinger fra Elisabeth Toubro og Jørgen Kreiner-Møller til kunstneres og bygherres realisering af kunstværker i offentlige rum her 

Smukt design og benspænd

For Elisabeth Toubro er det en grundpræmis at udfordre sin egen kunstneriske position. Hvor hun tidligere opfattede sit kunstneriske projekt som autonomt og uafhængigt af, hvad omverdenen måtte mene, så har det igennem de senere år været en ny vej for hende at legitimere sit kunstneriske projekt ved at forholde sig direkte til betragteren eller brugeren.

”Det, jeg gerne vil udtrykke, bliver jeg nødt til at udtrykke, så folk får trædesten til at gå ind i værket”, siger hun.

Trædestenene til Speakers Corner for Future Wisdom er en smukt forarbejdet scene.

 ”Jeg valgte at bruge design som et kunstnerisk greb, fordi folk kan forholde sig til design. Når scenen har et design-swung over sig, kan folk bedre acceptere akrylplader og stærke farver”, siger hun:

”Men jeg ville samtidig udfordre det designede. Derfor indførte jeg tre benspænd, de tre søjler. På den måde er jeg en billedkunstner, der gerne vil overskride det rationelle. De tre benspænd repræsenterer forhold, der strider mod vores fornuft: det kaotiske, det dæmoniske og det poetiske.”

Kunstnerisk inspiration og arbejdsmetode

”Jeg får først en kunstnerisk inspiration, og så arbejder jeg mig ind i stoffet gennem lange associationsrækker, hvor jeg folder hvert eneste aspekt ud", siger Elisabeth Toubro:

"På Nørre Gymnasium fik jeg idéen til at skabe nogle mødepunkter for udvekslinger af viden. Scenen indenfor og de fire søjler udenfor er mødesteder. De er markeret af fire store emblemer, der symboliserer de fire vidensretninger, som eleverne kan vælge imellem: den naturvidenskabelige, den samfundsvidenskabelige, den humanistiske og den kreativt musiske. Når jeg har givet værket titlen Speakers Corner for Future Wisdom, er det fordi, jeg gerne vil pege på viden ud over den akademiske. Visdom er jo ikke kun al den viden, vi tilegner os akademisk og rationelt. Det er også den viden, vi tilegner os indirekte, ubevidst, intuitivt.”

Værkets fremtid

Værket står nu færdigt på Nørre Gymnasium, og Elisabeth Toubro giver slip på det, men hun har ønsker for værkets fremtid.

”Jeg håber virkelig, at Nørre Gymnasium kommer til at bruge værket. Jeg kom forbi en dag, og der sad en hel gruppe drenge på scenen og snakkede og spiste frokost. Halvanden time senere sad der en hel masse piger. Det var fedt at se. Men jeg håber også, at de får nogle diskussioner om, hvad kunst betyder, og hvad kunst er. Noget, jeg ikke er i tvivl om, er, at når de får kunst i sådan en ny foyer, så får stedet en højere værdi. Værket er originalt og helt specielt til det sted, og det skaber et anderledes rum end nogen andre steder i verdenen. Det i sig selv giver værdi for mennesker.”

Fakta om værket

Titel og år: ”Speakers Corner for Future Wisdom”, 2014

Kunstner: Elisabeth Toubro

Sted: Nørre Gymnasium i Brønshøj

Beskrivelse: Værket består af en scene, talerstol og 7 søjler. Værket skaber en visuel og symbolsk forbindelse mellem Nørre Gymnasiums nye foyer og gårdrummet udenfor. Materialerne er egetræ, akryl, glasfiber, rustfrit stål og led-slanger.

Værket er bestilt i 2013 af Nørre Gymnasium og Statens Kunstfonds Udvalg for Kunst i det Offentlige Rum.

Se mere om værket på Vores Kunst 

Yderligere information

Louise Straarup, konsulent i Slots- og Kulturstyrelsen, lst@remove-this.slks.dk, tlf. 3374 5187

Marie Sæhl, pressemedarbejder for Statens Kunstfond, mrs@remove-this.slks.dk, tlf. 3374 4566

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)