313.753 har oplevet årets danske pavillon i Venedig

Venedig Biennalen lukkede den 22. nov. 2015, og dermed er også Danh Vos ”mothertongue” i den danske pavillon slut. Udstillingen blev flot modtaget i både international og dansk presse. I udstillingsperioden har pavillonen været besøgt af 313.753 gæster.

24. august 2016
Danh Vo valgte som udgangspunkt for udstillingen at renovere pavillonen, så de oprindelige materialer og arkitektoniske intentioner stod tydeligt frem. Danh Vo: ”mothertongue”, foto: Nick Ash.

313.753 gæster har i løbet af de seneste 7 måneder besøgt den danske pavillon i Venedig – et tal, der ligger på højde med de årlige besøgstal på nogle af de største danske kunstmuseer. 

Vi kan endnu en gang konstatere, at den danske pavillon i Venedig har nydt stor opmærksomhed internationalt. Pavillonen har fået positiv omtale i de professionelle kunstcirkler og er blevet mødt med stor interesse hos biennalens publikum. Det er vigtigt for Danmark, at vi i den danske pavillon holder niveauet højt og fortsat præsenterer markante og væsentlige kunstprojekter. Det giver en stor international opmærksomhed, som på den lange bane har en positiv afsmittende effekt på hele den danske kunstscene,” siger Gitte Ørskou, formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst.   

Vigtigt vindue for dansk kunst internationalt 

”Raffineret”, ”smuk” og ”brutal”. Sådan beskrev den internationale presse Danh Vos udstilling "mothertongue” i den danske pavillon. Især fremhæves det, hvordan udstillingen med få værker præcist placeret i den renoverede pavillon rummer stor kompleksitet og formår at koble historiske spor med nutidige problemstillinger. ”mothertongue” har således ligget højt på mange internationale mediers lister over de mest seværdige pavilloner på Venedig Biennalen. 

Udpluk af den internationale medieomtale: 

"In his brilliant display in the Danish pavilion, the Vietnamese-Danish artist Danh Vo stays true to his practice, mixing various culture's aesthetic histories. It's the subtlest, most elegant in the entire Giardini."
ARTNEWS

“Essential, clear and smart, the Danish pavilion is probably the most beautiful of this biennale.”
Whitewall

”The Danes host the supremely refined conceptual sculptures of Danh Vo, who offsets their rarefied quality by providing lurid titles garnered from the script of The Exorcist.” 
The TELEGRAPH

”Danh Vo is a master of startling juxtaposition, a poet of the brutal and the delicate.” 
W Magazine

Statens Kunstfond og Venedig Biennalen

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst, der har ansvar for og finansierer Danmarks deltagelse på Venedig Biennalen. Projektstøtteudvalget for Billedkunst består af Gitte Ørskou (formand), Lilibeth Cuenca Rasmussen, Bodil Nielsen, Jacob Tækker og Claus Andersen.

Udstillingen var kurateret af Marianne Torp og Tine Vindfeld.
www.danishpavilion.org 

Yderligere oplysninger

Sune Blicher, presserådgiver, Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 45 62

---

Følg Statens Kunstfond på Facebook

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Accepter cookies

På kunst.dk bruger vi cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra kunst.dk.

Læs mere om cookies på kunst.dk
Cookie- og privatlivspolitik

(dialogboks slutter)